PC2000
Salud y sociedad Health and Society
CIP: 260101  Biología/Ciencias Biológicas   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-6-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Ciencias

Escuela:  

Preparatoria

Departamento Académico:   

Ciencias Preparatoria

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Cursado PC1004)

Equivalencia:  

PC2006

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso de nivel básico del área de ciencias naturales. Requiere que el alumno tenga las nociones básicas de las ciencias naturales de nivel medio. Las competencias de egreso que se busca fortalecer o desarrollar con este curso son que el alumno comprenda y aprecie el quehacer científico como instrumento de progreso e innovación; formule preguntas apropiadas y pertinentes que le permitan comprender un fenómeno desde distintos enfoques; reflexione sobre la importancia del cuidado integral de la salud y evalúe en forma personal y social los hábitos y conductas de riesgo. Como resultado del aprendizaje el alumno elaborará un plan personal de mejora de su salud, así como reportes de actividades y prácticas que podrán formar parte de su portafolio personal.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

El alumno reflexionará sobre la importancia del cuidado integral de la salud y evaluará los hábitos y conductas de riesgo, sustentada en el razonamiento científico, mediante la comprensión de los conceptos de salud y el conocimiento y valoración de su cuerpo.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Sylvia S. Mader ... [et al.]., Inquiry into life, 13th ed., New York, NY : McGraw Hill, 2011,  9780071220385
* Audesirk, Teresa. , Gerald Audesirk, Bruce E. Byers., Biology : life on Earth, 9th ed., San Francisco, Calif. ; México : Benjamin Cummings, 2011,  0321561619, 0321598474, 9780321561619 (Professional copy), 9780321598479 (Student edition)
* Starr, Cecie. ,Christine A. Evers, Lisa Starr., Biology : today and tomorrow with physiology, 4th Ed., Belmont, CA : Brooks/Cole, Cengage Learning, 2013,  1133590551 (ed. internacional), 9781133590552 (ed. internacional)

Perfil del Profesor:  

(260101)Licenciatura en Biología/Ciencias Biológicas ; (140501)Licenciatura en Ingeniería Biomédica/Médica ; (400501)Licenciatura en Química ; (260101)Maestría en Biología/Ciencias Biológicas ; (140501)Maestría en Ingeniería Biomédica/Médica ; (400501)Maestría en Química
CIP: 260101, 140501, 400501

Experiencia recomendada:  

Experiencia en educación, preferentemente media o superior y experiencia deseable en investigación o desarrollo de proyectos.

 

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 260101  Biology/Biological Sciences, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-6-3-3.5       

Discipline:  

Sciences

School:   

High School

Academic Department:   

Sciences High School

Programs:   

Prerequisites:  

( PC1004)

Equivalences:  

PC2006

Course intention within the general study plan context:  

Basic natural science course. Students need to have a notion of the bases of natural science at intermediate level. Exit competencies strengthened or developed in this course: Students will understand and appreciate scientific work as an instrument of progress and innovation; formulate appropriate, relevant questions that will enable them to understand a phenomenon from diverse approaches; reflect on the importance of integral healthcare and assess at-risk habits and behaviors personally and socially. Learning outcome: Students will create a personal plan to improve their health and write reports on activities and practices, which can be included in their personal portfolio.

Course objective:  

Students will reflect on the importance of integral healthcare and assess at-risk habits and behaviors, founded on scientific rationale, by understanding the concepts of health and knowledge, and valuing their bodies.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Sylvia S. Mader ... [et al.]., Inquiry into life, 13th ed., New York, NY : McGraw Hill, 2011,  9780071220385
* Audesirk, Teresa. , Gerald Audesirk, Bruce E. Byers., Biology : life on Earth, 9th ed., San Francisco, Calif. ; México : Benjamin Cummings, 2011,  0321561619, 0321598474, 9780321561619 (Professional copy), 9780321598479 (Student edition)
* Starr, Cecie. ,Christine A. Evers, Lisa Starr., Biology : today and tomorrow with physiology, 4th Ed., Belmont, CA : Brooks/Cole, Cengage Learning, 2013,  1133590551 (ed. internacional), 9781133590552 (ed. internacional)

Academic credentials required to teach the course:  

(260101)Bachelor in Biology/Biological Sciences and (140501)Bachelor in Biomedical/Medical Engineering and (400501)Bachelor in Chemistry and (260101)Master Degree in Biology/Biological Sciences and (140501)Master Degree in Biomedical/Medical Engineering and (400501)Master Degree in Chemistry
CIP: 260101, 140501, 400501

Language of Instruction:  


Spanish