|
|||||
Disciplina asociada:Ciencias |
|||||
Escuela:
Preparatoria
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias Preparatoria
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Cursado PC3014) |
|||||
Equivalencia:PC4012 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Curso de nivel medio del área de ciencias naturales que pretende que el alumno comprenda la importancia del carbono y sus compuestos en la vida y el impacto que tienen en la naturaleza. De la misma manera conocerá la estructura, función e importancia de las macromoléculas, así como las innovaciones y tendencias en esta área de las ciencias para el siglo XXI. Requiere que el alumno conozca los fundamentos de la materia, sus cambios y comportamiento, a nivel de tipos de enlaces, reacciones químicas y bases de ecología. Las competencias de egreso que este curso busca fortalecer o desarrollar son que el alumno comprenda el impacto que las nuevas tecnologías tienen en las diversas dimensiones de la vida humana y reflexione sobre sus implicaciones éticas, legales, ambientales y sociales; analice y reflexione sobre la problemática de los sistemas medioambientales y actúe como agente de cambio; resuelva problemas de forma creativa aplicando los conocimientos, habilidades y actitudes adquiridos en las diferentes áreas académicas. Como resultado del aprendizaje el alumno elaborará reportes de actividades y prácticas así como un proyecto en donde aborde de manera interdisciplinaria una iniciativa en innovación en materiales con enfoque de sostenibilidad e involucrando distintas herramientas físicas, matemáticas y tecnológicas. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al final del curso el alumno será capaz de:
- Evaluar el impacto de los compuestos orgánicos en la interacción diaria con su medio. - Generar ideas y acciones que le permitan contribuir al desarrollo sustentable de su entorno.
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje colaborativo | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Timberlake. , William, Basic chemistry, 4, Pearson Educacion de Mexico S.A., 2014, 9780321809285 * McMurry., Fundamentals of general, organic, and biological chemistry, 7, Pearson Educacion de Mexico S.A., 2013, 9780321750112 * Seager. Spencer (international edition), Chemistry for Today: general, organic and biochemistry, 8, Cengage Learning Editores, S.A., 2014, 1133604331, 9781133604334 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(400504)Licenciatura en Química Orgánica ; (140701)Licenciatura en Ingeniería Química ; (260101)Licenciatura en Biología/Ciencias Biológicas ; (260202)Licenciatura en Bioquímica ; (261201)Licenciatura en Biotecnología ; (400504)Maestría en Química Orgánica ; (140701)Maestría en Ingeniería Química ; (260101)Maestría en Biología/Ciencias Biológicas ; (260202)Maestría en Bioquímica ; (261201)Maestría en Biotecnología CIP: 400504, 140701, 260101, 260202, 261201 Experiencia recomendada: Experiencia en educación, preferentemente media o superior. Experiencia deseable en investigación o desarrollo de proyectos. |
|||||
|
|||||
Discipline:Sciences |
|||||
School:
High School
|
|||||
Academic Department:
Sciences High School
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( PC3014) |
|||||
Equivalences:PC4012 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
In this intermediate natural science course, students gain insight into the importance of carbon and its compounds for life and their impact on nature; the structure, function and importance of macromolecules; and the innovations and trends in this area of science for the 21st century. Students need to have a basic knowledge of matter, its changes and behavior, at the level of types of bonds, chemical reactions and ecological bases. Exit competencies strengthened or developed in this course: Students will understand the impact of new technologies on diverse dimensions of human life and reflect on their ethical, legal, environmental and social implications; analyze and reflect on issues in environmental systems and act as agents of change; solve problems creatively, applying the knowledge, skills and attitudes acquired in the different academic areas. Learning outcome: Students will write reports on activities and practices and complete an interdisciplinary project in which they address an innovative initiative on materials, focusing on sustainability and involving physics, mathematics and technology tools. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of the course, students will be able to: - Assess the impact of organic compounds on daily interactions with their environment.- Generate ideas and actions to contribute to the sustainable development of their setting. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Collaborative learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Timberlake. , William, Basic chemistry, 4, Pearson Educacion de Mexico S.A., 2014, 9780321809285 * McMurry., Fundamentals of general, organic, and biological chemistry, 7, Pearson Educacion de Mexico S.A., 2013, 9780321750112 * Seager. Spencer (international edition), Chemistry for Today: general, organic and biochemistry, 8, Cengage Learning Editores, S.A., 2014, 1133604331, 9781133604334 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(400504)Bachelor in Organic Chemistry ; (140701)Bachelor in Chemical Engineering ; (260101)Bachelor in Biology/Biological Sciences ; (260202)Bachelor in Biochemistry ; (261201)Bachelor in Biotechnology ; (400504)Master Degree in Organic Chemistry ; (140701)Master Degree in Chemical Engineering ; (260101)Master Degree in Biology/Biological Sciences ; (260202)Master Degree in Biochemistry ; (261201)Master Degree in Biotechnology CIP: 400504, 140701, 260101, 260202, 261201 Recommended Experience: Experience in education, preferably medium or higher. Experience desirable in research or development projects. |
|||||