PC5037
Energía y transformación I Energy and Transformation I
CIP: 400801  Física   CL-L-U-CA-UDC:  3-2-8-4-5.8       

Disciplina asociada:  

Ciencias

Escuela:  

Preparatoria

Departamento Académico:   

Ciencias Preparatoria

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Cursado PM4000)

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso de nivel medio del área de ciencias naturales que pretende que el alumno comprenda los conceptos y principios que explican algunos fenómenos naturales, así como la importancia de la física en su vida. Requiere que el alumno conozca sobre funciones, gráficas, fundamentos de trigonometría, materia y energía. Las competencias del perfil de egreso que este curso fortalece o desarrolla son que el alumno desarrolle proyectos de investigación siguiendo la metodología propia de las distintas áreas académicas; diseñe proyectos innovadores integrando diferentes contenidos y recursos tecnológicos en la solución de diversas problemáticas; aplique sus conocimientos, habilidades y actitudes en la evaluación y resolución de problemas multidisciplinarios. Como resultado del aprendizaje el alumno generará reportes de actividades y prácticas que podrán integrarse a su portafolio personal, así como la elaboración de un proyecto multidisciplinario orientado al liderazgo en sostenibilidad e innovación en energía, con la evaluación del impacto correspondiente, utilizando herramientas físicas, matemáticas y tecnológicas.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al final del curso el alumno será capaz de:

- Aplicar los principios y leyes fundamentales de la física en el análisis de distintos fenómenos físicos.

- Utilizar la metodología científica para resolver diversos problemas y desarrollar propuestas de solución.

- Valorar la importancia de la física en su vida cotidiana.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Serway, Vuille, Essential College Physics, Cengage, 2006, 
* Kirkpatrick, Larry D. y Gregory E. Francis., Physics : a world view, 5th ed., Belmont, California : Thomson Brooks/Cole, 2004,  0534408249
* Giancoli, Physics for Scientists and Engineers: A strategic approach, Pearson, 2000, 

Perfil del Profesor:  

(400801)Licenciatura en Física ; (14)Licenciatura en el área de Ingeniería ; (141001)Licenciatura en Ingeniería Eléctrica/Electrónica y Comunicaciones ; (141201)Licenciatura en Ingeniería Física ; (400801)Maestría en Física ; (14)Maestría en el área de Ingeniería ; (141201)Maestría en Ingeniería Física
CIP: 400801, 14, 141001, 141201

Experiencia recomendada:  

Experiencia en educación, preferentemente media o superior. Experiencia deseable en investigación,  desarrollo de proyectos o actividad profesional relacionada con la industria.

 

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 400801  Physics, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-2-8-4-5.8       

Discipline:  

Sciences

School:   

High School

Academic Department:   

Sciences High School

Programs:   

Prerequisites:  

( PM4000)

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

In this intermediate natural science course, students gain insight into the concepts and principles that explain some of the natural phenomena, as well as the importance of physics in their lives. Students need to be familiar with functions, graphs and the fundamentals of trigonometry, matter and energy. Exit competencies strengthened or developed in this course: Students will conduct research projects, following the appropriate methodology for the diverse academic areas; design innovative projects, integrating diverse contents and technological resources to solve a variety of problems; apply their knowledge, skills and attitudes to evaluate and solve multidisciplinary problems. Learning outcome: Students will generate reports on activities and practices that can be integrated into their personal portfolio, and a multidisciplinary project focused on leadership in energy-related sustainability and innovation, with the corresponding impact study, using physics, mathematics and technology tools.

Course objective:  

Upon completion of the course, students will be able to:
- Apply the fundamental principles and laws of physics to analyze physical phenomena.- Use the scientific method to solve diverse problems and propose solutions.
- Understand the importance of physics in their daily lives.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Serway, Vuille, Essential College Physics, Cengage, 2006, 
* Kirkpatrick, Larry D. y Gregory E. Francis., Physics : a world view, 5th ed., Belmont, California : Thomson Brooks/Cole, 2004,  0534408249
* Giancoli, Physics for Scientists and Engineers: A strategic approach, Pearson, 2000, 

Academic credentials required to teach the course:  

(400801)Bachelor in Physics ; (14)Bachelor in the area of Engineering ; (141001)Bachelor in Electrical Engineering/ Electronics and Communications ; (141201)Bachelor in Physical Engineering ; (400801)Master Degree in Physics ; (14)Master Degree in the area of Engineering ; (141201)Master Degree in Physical Engineering
CIP: 400801, 14, 141001, 141201

Recommended Experience:  

Experience in education, preferably medium or higher. Experience desirable in research, project development or profesional  activity related to the industry.

Language of Instruction:  


Spanish