PM1001
Álgebra I Algebra I
CIP: 400801  Física   CL-L-U-CA-UDC:  5-0-10-5-5.8       

Disciplina asociada:  

Matemáticas

Escuela:  

Por definir

Departamento Académico:   

Por definir

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

PM1002 ; PM1003 ; PM1004 ; PM1005 ; PM95100 ; BM1001 ; BM1005

Acreditables:   

PM1006 ; PM96110

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

- Introducir al alumno al lenguaje matemático y desarrollar habilidades en el manejo de las operaciones algebraicas. - Introducir al alumno a objetos matemáticos como: conjunto, número, exponente, operación, expresión algebraica, y adiestrarlo en el uso correcto de sus propiedades y relaciones. - Transmitir una visión de las matemáticas como herramienta para describir, entender y resolver problemas diversos de nuestro entorno. - Presentar al alumno el álgebra como una generalización de la aritmética. - Definir los subconjuntos de los números reales. - Representar en la recta numérica los números reales. - Efectuar operaciones con números racionales. - Manejar adecuadamente la terminología del álgebra. - Hacer operaciones con todo tipo de expresiones algebraicas. - Realizar mentalmente la multiplicación de ciertos productos notables. - Realizar correctamente el proceso de factorización de ciertas expresiones algebraicas. - Simplificar expresiones algebraicas con fracciones utilizando la factorización. - Realizar operaciones con fracciones algebraicas simplificadas.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE CONSULTA:
* Gobran, A., Álgebra Elemental. México., Grupo Editorial Iberoamericano., 1990, Español, 
* Allen R., Angel., Álgebra Intermedia., Prentice Hall., 1997, Español, 
* Raymund A. Barnett., Álgebra y Trigonometría., Mc. Graw Hill., 1988, Español, 
* Baldor, A., Álgebra., Publicaciones Cultural., 1988, Español, 
* Baldor, A., Aritmética., Publicaciones Cultural., 1988, Español, 
* Gustafson David, Peter Frisk., Beginning and Intermediate Algebra an integrated approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, 
* Kaufmann Jerome., Elementary and Intermediate Algebra a combined approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, 
* Hutchison D. et al., Elementary and Intermediate Algebra a unified approach., McGraw Hill., 2000, Inglés, 
* Dugopolski Mark., Elementary and Intermediate Algebra., McGrawHill., 2000, Inglés, 
* Silva y Lazo., Fundamentos de matemáticas., 6a. Edición., Editorial Limusa., Español, 

Perfil del Profesor:  

(400801)Licenciatura en Física ; (270101)Licenciatura en Matemáticas
CIP: 400801, 270101

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 400801  Physics, General.   CL-L-U-CA-UDC:  5-0-10-5-5.8       

Discipline:  

Mathematics

School:   

Undefined

Academic Department:   

Undefined

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

PM1002 ; PM1003 ; PM1004 ; PM1005 ; PM95100 ; BM1001 ; BM1005

Creditables:   

PM1006 ; PM96110

Course intention within the general study plan context:  

Course objective:  

- Introduce the student to mathematical language and develop skills in the use of algebraic operations. - Introduce the students to mathematical concepts such as: sets, numbers, exponents, operations, and algebraic expressions, and train them in the correct use of their properties and relations. - Transmit a vision of mathematics as a tool to describe, understand, and solve different problems in our surroundings. - Present algebra to the students as a generalization of arithmetic. - Define the subgroups of real numbers. - Represent the real numbers in the number line. - Solve problems with rational numbers. - Adequately use algebraic terminology. - Solve problems with all kinds of algebraic expressions. - Perform the multiplication of certain notable products. - Perform correctly the factorization process of certain algebraic expressions. - Simplify algebraic expressions with fractions using factorization. - Solve problems with simplified algebraic fractions.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Gobran, A., Álgebra Elemental. México., Grupo Editorial Iberoamericano., 1990, Español, 
* Allen R., Angel., Álgebra Intermedia., Prentice Hall., 1997, Español, 
* Raymund A. Barnett., Álgebra y Trigonometría., Mc. Graw Hill., 1988, Español, 
* Baldor, A., Álgebra., Publicaciones Cultural., 1988, Español, 
* Baldor, A., Aritmética., Publicaciones Cultural., 1988, Español, 
* Gustafson David, Peter Frisk., Beginning and Intermediate Algebra an integrated approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, 
* Kaufmann Jerome., Elementary and Intermediate Algebra a combined approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, 
* Hutchison D. et al., Elementary and Intermediate Algebra a unified approach., McGraw Hill., 2000, Inglés, 
* Dugopolski Mark., Elementary and Intermediate Algebra., McGrawHill., 2000, Inglés, 
* Silva y Lazo., Fundamentos de matemáticas., 6a. Edición., Editorial Limusa., Español, 

Academic credentials required to teach the course:  

(400801)Bachelor in Physics and (270101)Bachelor in Mathematics
CIP: 400801, 270101

Language of Instruction:  


Spanish