|
|||||
Disciplina asociada:Matemáticas |
|||||
Escuela:
Por definir
|
|||||
Departamento Académico:
Por definir
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:PM1002 ; PM1003 ; PM1004 ; PM1005 ; PM95100 ; BM1001 ; BM1005 |
|||||
Acreditables:PM1006 ; PM96110 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
- Introducir al alumno al lenguaje matemático y desarrollar habilidades en el manejo de las operaciones algebraicas. - Introducir al alumno a objetos matemáticos como: conjunto, número, exponente, operación, expresión algebraica, y adiestrarlo en el uso correcto de sus propiedades y relaciones. - Transmitir una visión de las matemáticas como herramienta para describir, entender y resolver problemas diversos de nuestro entorno. - Presentar al alumno el álgebra como una generalización de la aritmética. - Definir los subconjuntos de los números reales. - Representar en la recta numérica los números reales. - Efectuar operaciones con números racionales. - Manejar adecuadamente la terminología del álgebra. - Hacer operaciones con todo tipo de expresiones algebraicas. - Realizar mentalmente la multiplicación de ciertos productos notables. - Realizar correctamente el proceso de factorización de ciertas expresiones algebraicas. - Simplificar expresiones algebraicas con fracciones utilizando la factorización. - Realizar operaciones con fracciones algebraicas simplificadas. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE CONSULTA: * Gobran, A., Álgebra Elemental. México., Grupo Editorial Iberoamericano., 1990, Español, * Allen R., Angel., Álgebra Intermedia., Prentice Hall., 1997, Español, * Raymund A. Barnett., Álgebra y Trigonometría., Mc. Graw Hill., 1988, Español, * Baldor, A., Álgebra., Publicaciones Cultural., 1988, Español, * Baldor, A., Aritmética., Publicaciones Cultural., 1988, Español, * Gustafson David, Peter Frisk., Beginning and Intermediate Algebra an integrated approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, * Kaufmann Jerome., Elementary and Intermediate Algebra a combined approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, * Hutchison D. et al., Elementary and Intermediate Algebra a unified approach., McGraw Hill., 2000, Inglés, * Dugopolski Mark., Elementary and Intermediate Algebra., McGrawHill., 2000, Inglés, * Silva y Lazo., Fundamentos de matemáticas., 6a. Edición., Editorial Limusa., Español, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(400801)Licenciatura en Física ; (270101)Licenciatura en Matemáticas CIP: 400801, 270101 |
|||||
|
|||||
Discipline:Mathematics |
|||||
School:
Undefined
|
|||||
Academic Department:
Undefined
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:PM1002 ; PM1003 ; PM1004 ; PM1005 ; PM95100 ; BM1001 ; BM1005 |
|||||
Creditables:PM1006 ; PM96110 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
Course objective: |
|||||
- Introduce the student to mathematical language and develop skills in the use of algebraic operations. - Introduce the students to mathematical concepts such as: sets, numbers, exponents, operations, and algebraic expressions, and train them in the correct use of their properties and relations. - Transmit a vision of mathematics as a tool to describe, understand, and solve different problems in our surroundings. - Present algebra to the students as a generalization of arithmetic. - Define the subgroups of real numbers. - Represent the real numbers in the number line. - Solve problems with rational numbers. - Adequately use algebraic terminology. - Solve problems with all kinds of algebraic expressions. - Perform the multiplication of certain notable products. - Perform correctly the factorization process of certain algebraic expressions. - Simplify algebraic expressions with fractions using factorization. - Solve problems with simplified algebraic fractions. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
BOOKS FOR CONSULTATION: * Gobran, A., Álgebra Elemental. México., Grupo Editorial Iberoamericano., 1990, Español, * Allen R., Angel., Álgebra Intermedia., Prentice Hall., 1997, Español, * Raymund A. Barnett., Álgebra y Trigonometría., Mc. Graw Hill., 1988, Español, * Baldor, A., Álgebra., Publicaciones Cultural., 1988, Español, * Baldor, A., Aritmética., Publicaciones Cultural., 1988, Español, * Gustafson David, Peter Frisk., Beginning and Intermediate Algebra an integrated approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, * Kaufmann Jerome., Elementary and Intermediate Algebra a combined approach., 3a. Edición., Brooks/Cole Thomson Learning., 2002, Inglés, * Hutchison D. et al., Elementary and Intermediate Algebra a unified approach., McGraw Hill., 2000, Inglés, * Dugopolski Mark., Elementary and Intermediate Algebra., McGrawHill., 2000, Inglés, * Silva y Lazo., Fundamentos de matemáticas., 6a. Edición., Editorial Limusa., Español, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(400801)Bachelor in Physics and (270101)Bachelor in Mathematics CIP: 400801, 270101 |
|||||