|
|||||
Disciplina asociada:Matemáticas |
|||||
Escuela:
Preparatoria
|
|||||
Departamento Académico:
Matemáticas Preparatoria
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Cursado PM4000) |
|||||
Equivalencia:PM5009 ; PM5011 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Curso de nivel intermedio en el área de los matemáticas que requiere que el alumno tenga conocimientos de álgebra y funciones. Las competencias de egreso que se buscan fortalecer o desarrollar con este curso son: resolver problemas de forma creativa aplicando los conocimientos, habilidades y actitudes adquiridos en las diferentes áreas académicas; aplicar los conocimientos, habilidades y actitudes en la evaluación y resolución de problemas multidisciplinarios; y diseñar proyectos innovadores integrando diferentes contenidos y recursos tecnológicos en la solución de diversas problemáticas. Como resultado del aprendizaje el alumno será capaz de aplicar el concepto de derivada en problemas en los que se requiera obtener la razón de cambio instantánea. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de:
· Comprender el concepto de razón de cambio instantánea y su aplicación al área de física y economía. · Establecer el modelo matemático que le permita resolver problemas de optimización.
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje colaborativo | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Best, George and Lux, Richard, Preparing for the Calculus (AB) Exam, Venture Publishing, 2000, LIBROS DE CONSULTA: * Hughes-Hallett, Deborah, Applied calculus , 2nd ed., New York : Wiley, c2003, , 0471207926 * Finney, Demana, Waits and Kennedy, Cálculo de una variable, 2ª. Edición, Pearson Prentice Hall, 2000, * Finney, Demana, Waits and Kennedy, Calculus: graphical, numerical, algebraic, 2ª. Edición, Pearson Prentice Hall, 2000, * Larson, Hostetler, Edwards, Cálculo con geometría analítica, 8a. edición, McGraw Hill, * Ostebee, Arnold., Paul Zorn., Multivariable calculus from graphical, numerical, and symbolic points of view, Fort Worth : Saunders College Pub., 1998, 0030237866 * Deborah Hughes-Hallett ...[et al.] ; [traduccion Virgilio González Pozo]., Cálculo, 2a ed., México : CECSA, 2000, 9682611628 * Smith, Robert T., Roland B. Minton., Calculus : concepts and connections, International ed., Boston : McGraw-Hill, 2006, 0071249028 * Stewart, James, Calculus, 6th ed., Belmont, CA : Thomson Brooks/Cole, 2008, 0495011606, 9780495011606 * Larson, Ron, Robert P. Hostetler, Bruce H. Edwards., Calculus of a single variable, 8th ed., Boston, MA : Houghton Mifflin Co., 2006, 061850303x * Foerster, Paul A., Calculus : concepts and applications, Berkeley, Calif. : Key Curriculum Press, 2005, 1559536543 * Thomas, George B. (George Brinton), Ross L. Finney ; revisada por Maurice D. Weir, Joel Hass ; traducción Victor Hugo Ibarra Mercado., Cálculo : una variable, 12a ed., México, D. F. : Pearson, Addison-Wesley, 2010, Español, 9786073208321 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(270101)Licenciatura en Matemáticas ; (14)Licenciatura en el área de Ingeniería ; (400801)Licenciatura en Física ; (270101)Maestría en Matemáticas ; (14)Maestría en el área de Ingeniería ; (400801)Maestría en Física CIP: 270101, 14, 400801 Experiencia recomendada: Haber acreditado los talleres de Enseñanza para el aprendizaje activo y de Uso de la tecnología del Programa de Desarrollo de Habilidades docentes del Tecnológico de Monterrey (PDHD) y/o contar con la certificación del Programa de Formación de Profesores de Enseñanza Media Superior (CERTIDEMS). Se recomienda que el profesor tenga experiencia impartiendo cursos de álgebra y funciones, así como experiencia impartiendo cálculo integral o física. |
|||||
|
|||||
Discipline:Mathematics |
|||||
School:
High School
|
|||||
Academic Department:
Mathematics High School
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( PM4000) |
|||||
Equivalences:PM5009 ; PM5011 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This intermediate mathematics course requires students to be familiar with algebra and functions. Exit competencies strengthened or developed in this course: Students will solve problems creatively, applying the knowledge, skills and attitudes acquired in the different academic areas; apply their knowledge, skills and attitudes to evaluate and solve multidisciplinary problems; and design innovative projects, integrating diverse contents and technological resources to solve a variety of problems. Learning outcomes: Students will apply the concept of derivatives in problems in which the instantaneous rate of change needs to be obtained. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of the course, students will be able to: • Understand the concept of instantaneous rate of change and its application in the area of physics and economics.• Determine the mathematical model that will allow them to solve optimization problems. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Collaborative learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Best, George and Lux, Richard, Preparing for the Calculus (AB) Exam, Venture Publishing, 2000, BOOKS FOR CONSULTATION: * Hughes-Hallett, Deborah, Applied calculus , 2nd ed., New York : Wiley, c2003, , 0471207926 * Finney, Demana, Waits and Kennedy, Cálculo de una variable, 2ª. Edición, Pearson Prentice Hall, 2000, * Finney, Demana, Waits and Kennedy, Calculus: graphical, numerical, algebraic, 2ª. Edición, Pearson Prentice Hall, 2000, * Larson, Hostetler, Edwards, Cálculo con geometría analítica, 8a. edición, McGraw Hill, * Ostebee, Arnold., Paul Zorn., Multivariable calculus from graphical, numerical, and symbolic points of view, Fort Worth : Saunders College Pub., 1998, 0030237866 * Deborah Hughes-Hallett ...[et al.] ; [traduccion Virgilio González Pozo]., Cálculo, 2a ed., México : CECSA, 2000, 9682611628 * Smith, Robert T., Roland B. Minton., Calculus : concepts and connections, International ed., Boston : McGraw-Hill, 2006, 0071249028 * Stewart, James, Calculus, 6th ed., Belmont, CA : Thomson Brooks/Cole, 2008, 0495011606, 9780495011606 * Larson, Ron, Robert P. Hostetler, Bruce H. Edwards., Calculus of a single variable, 8th ed., Boston, MA : Houghton Mifflin Co., 2006, 061850303x * Foerster, Paul A., Calculus : concepts and applications, Berkeley, Calif. : Key Curriculum Press, 2005, 1559536543 * Thomas, George B. (George Brinton), Ross L. Finney ; revisada por Maurice D. Weir, Joel Hass ; traducción Victor Hugo Ibarra Mercado., Cálculo : una variable, 12a ed., México, D. F. : Pearson, Addison-Wesley, 2010, Español, 9786073208321 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(270101)Bachelor in Mathematics and (14)Bachelor in the area of Engineering and (400801)Bachelor in Physics and (270101)Master Degree in Mathematics and (14)Master Degree in the area of Engineering and (400801)Master Degree in Physics CIP: 270101, 14, 400801 |
|||||