PR2327
Competitividad internacional International Competitiveness
CIP: 520201  Administración/Dirección de Negocios   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-0       

Disciplina asociada:  

Programas Internacionales

Escuela:  

Por definir

Departamento Académico:   

Por definir

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

VA2013 ; VA2012 ; VA2011 ; VA2010 ; NI2017

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Este es un curso de nivel intermedio en el área de negocios internacionales que busca que el alumno comprenda el concepto de competitividad internacional y su evolución a través de los años, logrando identificar los cambios que se han presentado y las tendencias a futuro particularmente en el contexto de la evolución de Tratado de Libre Comercio de Norte América y otros tratados internacionales. Lo anterior se logra a través de reflexión, investigación, visitas a empresas en la ciudad de la universidad y con presentaciones de empresarios de la industria internacional. Se identifica la competencia desde la perspectiva personal y organizacional, hasta la competencia entre países en el contexto económico mundial, que incluye bloques comerciales, ciudades de conocimiento, clústeres, países emergentes y regiones económicas.

 

Requiere de conocimientos sobre aspectos generales como cultura, organización, mercadotecnia, desarrollo socioeconómico y tecnológico, políticas gubernamentales y sustentabilidad que le permitan establecer la relación entre estos aspectos, la competitividad internacional y su impacto en su persona y en los negocios. Se busca que el alumno comprenda a través de investigación y de manera vivencial en el extranjero sobre el entorno nacional e internacional mediante el uso de información secundaria así como a través del contacto con estudiantes extranjeros, profesores extranjeros y empresarios internacionales. Estos aprendizajes le permitirán desarrollar visión global y una perspectiva más amplia de las oportunidades de negocio en el contexto internacional. Como resultado de aprendizaje se espera que el alumno elabore una investigación y su presentación correspondiente, que le permitan identificar las ventajas competitivas de la empresa investigada y determinar las ventajas competitivas del país o región donde se desarrolla que lo hacen atractivo para hacer negocios.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al final del curso los alumnos serán capaces de:
  • Aplicar diferentes teorías de competitividad internacional para alcanzar ventajas competitivas en situaciones reales.

  • Identificar diferencias en la industria internacional de Canadá y de México y como poder tomar las ventajas competitivas de ambas y desarrollarse mejor.

  • Analizar diferentes grupos o bloques de países con base en los criterios de referencias establecidos.

  • Comprender casos de  éxito y fracaso reales de empresas que contribuyan a crear la competitividad personal, organizacional, de países y de regiones en un ambiente internacional de negocios.

Técnica didáctica sugerida:  

Método de casos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Porter, M. E., The Compeititive Advantage of Nations, 

LIBROS DE CONSULTA:
* Porter, M. E., The Compeititive Advantage of Nations., 
* Lausanne, World Competitiveness Yearbook. Lausanne, Switzerland: International institute for Management Development Yearbook., 
* NN, Competitividad Internacional 2009: México ante la crisis que cambió al mundo., 
* Aaker, D. A., Strategic Market Management., John Wiley & Sons, Inc., 
* Porter, Michael E., 1947-, Competitive strategy : techniques for analyzing industries and competitors / Michael E. Porter.,  , New York : Free Press, c1980.,  ,  0029253608
* In X. Sala-i-Martin (Ed.). Geneva, Switzerland: World Economic Forum.,  Global Competitiveness Report 2009-2010, 

Perfil del Profesor:  

(520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (521101)Maestría en Comercio/Negocios Internacionales ; (450601)Maestría en Economía ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (521101)Doctorado en Comercio/Negocios Internacionales ; (450601)Doctorado en Economía
CIP: 520201, 521101, 450601

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 520201  Business Administration and Management, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-0       

Discipline:  

International Programs

School:   

Undefined

Academic Department:   

Undefined

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

VA2013 ; VA2012 ; VA2011 ; VA2010 ; NI2017

Course intention within the general study plan context:  

This is an intermediate course in the area of ​​international business looking for students to understand the concept of international competitiveness and its evolution over the years, managing to identify changes that have occurred and future trends particularly in the context Evolution of the Free Trade Agreement of North America and other international treaties. This is achieved through reflection, research, company visits in the college town and presentations of entrepreneurs international industry. Competition is identified from the personal and organizational perspective, to the competition between countries in the global economic environment, including trade blocs, cities of knowledge clusters, emerging countries and economic regions.


It requires knowledge of general aspects such as culture, organization, marketing, socio-economic and technological development, sustainability and government policies that allow them to establish the relationship between these aspects, international competitiveness and its impact on his person and in business. It is intended that students understand through research and experiential way abroad on the national and international environment through the use of secondary information as well as through contact with foreign students, foreign teachers and international entrepreneurs. This learning will allow global vision and develop a wider range of business opportunities in the international context perspective. As a result of learning student it is expected to develop a research and corresponding presentation, allowing him to identify the competitive advantages of the company under investigation and determine the competitive advantages of the country or region where it is developed that make it attractive to do business.

Course objective:  

At the end of this course, students will have the following skills:
  • Apply different theories of international competitiveness to achieve competitive advantages in real situations.
  • Identify differences in the international industry of Canada and Mexico and how to take the competitive advantages of both and develop better.
  • Analyze different groups or blocks of countries based on criteria established references.
  • Understanding real success stories and failure of companies to help create personal competitiveness, organizational, countries and regions in an international business environment.

Teaching and learning tecniques:  

Case method

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Porter, M. E., The Compeititive Advantage of Nations, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Porter, M. E., The Compeititive Advantage of Nations., 
* Lausanne, World Competitiveness Yearbook. Lausanne, Switzerland: International institute for Management Development Yearbook., 
* NN, Competitividad Internacional 2009: México ante la crisis que cambió al mundo., 
* Aaker, D. A., Strategic Market Management., John Wiley & Sons, Inc., 
* Porter, Michael E., 1947-, Competitive strategy : techniques for analyzing industries and competitors / Michael E. Porter.,  , New York : Free Press, c1980.,  ,  0029253608
* In X. Sala-i-Martin (Ed.). Geneva, Switzerland: World Economic Forum.,  Global Competitiveness Report 2009-2010, 

Academic credentials required to teach the course:  

(520201)Master Degree in Business Administration/Management and (521101)Master Degree in International Business/Trade/Commerce and (450601)Master Degree in Economy and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (521101)Doctoral Degree in International Business/Trade/Commerce and (450601)Doctoral Degree in Economy
CIP: 520201, 521101, 450601

Language of Instruction:  


Spanish