Curso en el que se recomienda incorporar las dimensiones del desarrollo sostenible. Curso en el que se recomienda incorporar el uso de tecnologías de información. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Química |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Cursado Q1007) |
|||||
Equivalencia:Q 00931 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel básico, que tiene la intención de que el alumno comprenda el alcance y aplicaciones de la química orgánica experimental y lleve a la práctica métodos de síntesis de las principales familias de compuestos orgánicos, trabajando en un ambiente colaborativo. Los alumnos aplicarán las técnicas de separación, purificación y reacciones orgánicas en la solución de problemas reales, involucrando conceptos de economía del átomo, química verde y factibilidades técnicas. Como resultado del aprendizaje el alumno aprende a manejar adecuadamente reactivos, material y equipo necesarios para la ejecución de técnicas de síntesis, separación y purificación. Desarrolla una conciencia social del uso sostenible de los recursos naturales y el respeto por el medio ambiente a través de la mejor selección de las materias primas y del tratamiento de residuos generados durante un proceso químico. Fortalece su razonamiento lógico, interpretación de datos experimentales, análisis y síntesis de información, toma de decisiones y la responsabilidad con la que tendrá que ejercer en su vida profesional. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de: - Realizar operaciones unitarias experimentales para llevar a cabo reacciones orgánicas incluyendo las técnicas de separación y purificación. - Realizar operaciones para la caracterización de compuestos orgánicos mediante propiedades físicas y químicas, cuyos resultados deberá analizar y reportar. - Aprender a minimizar, optimizar y tratar los residuos obtenidos en sus experimentos. - Hacer aporte a la solución de alguna problemática social mediante un servicio o producto de calidad. - Realizar el cálculo del rendimiento teórico y economía del átomo en cada una de las prácticas. - Realizar la viabilidad técnica y comparación del rendimiento entre la extracción del principio activo y el rendimiento de la síntesis. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje colaborativo | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Lehman, John W., Microscale operational organic chemistry : a problem-solving approach to the laboratory course , , Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall, c2004, , 0130335185 (alk. paper) LIBROS DE CONSULTA: * Williamson, Kenneth L., Macroscale and microscale organic experiments / Kenneth L. Williamson, 3rd ed., Massachusetts : Boston : Houghton Mifflin, c1999, c1999, eng, 0395902207 * Durst, H. Dupont., Experimental organic chemistry, 2nd ed., New York : McGraw-Hill, c1987, , 0070183988 * Dominguez S., Xorge Alejandro., Química orgánica experimental, , México : Grupo Noriega Limusa Editores, 1992, , 9681813332 * Schoffstall, Allen M., Microscale and miniscale organic chemistry laboratory experiments, , Boston : McGraw-Hill, c2000, , 0072375493 (papel no a´cido) * Kirchhoff, Mary, Greener approaches to undergraduate chemistry experiments , , [Washington, D.C.] : American Chemical Society, c2002, , 0841238669, 9780841238664 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(400501)Maestría en Química ; (400501)Doctorado en Química CIP: 400501 |
|||||
Course in which its recommended to incorporate the dimensions of the sustainable development. Course in which its recommended to incorporate the use of information technologies. |
|||||
|
|||||
Discipline:Chemistry |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Sciences
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( Q1007) |
|||||
Equivalences:Q 00931 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is a basic level course, which has the intention of encouraging the student to understand the scope and applications of experimental organic chemistry and put methods of synthesis of the main families of organic compounds, working in a collaborative environment. Students will apply the techniques of separation, purification and organic reactions in solving real problems, involving concepts of atomic economy, green chemistry and technical feasibility. As a result of learning, the students handle reagents, material and equipment necessary for the execution of synthesis, separation and purification techniques. They develop a social awareness of the sustainable use of natural resources and respect for the environment through the best selection of raw materials and the treatment of waste generated during a chemical process, as well as logical reasoning, interpretation of experimental data, analysis and synthesis of information, decision-making and the responsibility with which they will have to exercise in their professional life will be strengthened. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the course the student will be able to: - Carry out experimental unit operations to carry out organic reactions including separation and purification techniques. - Carry out operations for the characterization of organic compounds through physical and chemical properties, the results of which must be analyzed and reported. - Learn to minimize, optimize and treat the waste obtained in your experiments. - Make a contribution to the solution of any social problem through a quality service or product. Through the service-learning approach, which aims to improve the quality of learning. - Perform the calculation of the theoretical yield and economy of the atom in each of the practices. - Carry out the calculation of the technical feasibility and comparison of the performance between the extraction of the active principle and the performance of the synthesis. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Collaborative learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Lehman, John W., Microscale operational organic chemistry : a problem-solving approach to the laboratory course , , Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall, c2004, , 0130335185 (alk. paper) BOOKS FOR CONSULTATION: * Williamson, Kenneth L., Macroscale and microscale organic experiments / Kenneth L. Williamson, 3rd ed., Massachusetts : Boston : Houghton Mifflin, c1999, c1999, eng, 0395902207 * Durst, H. Dupont., Experimental organic chemistry, 2nd ed., New York : McGraw-Hill, c1987, , 0070183988 * Dominguez S., Xorge Alejandro., Química orgánica experimental, , México : Grupo Noriega Limusa Editores, 1992, , 9681813332 * Schoffstall, Allen M., Microscale and miniscale organic chemistry laboratory experiments, , Boston : McGraw-Hill, c2000, , 0072375493 (papel no a´cido) * Kirchhoff, Mary, Greener approaches to undergraduate chemistry experiments , , [Washington, D.C.] : American Chemical Society, c2002, , 0841238669, 9780841238664 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(400501)Master Degree in Chemistry ; (400501)Doctoral Degree in Chemistry CIP: 400501 |
|||||