Curso en el que se recomienda incorporar las dimensiones del desarrollo sostenible. Curso en el que se recomienda incorporar el uso de tecnologías de información. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Química |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Aprobado Q1010 o Haber Cursado Q1005) |
|||||
Equivalencia:Q 00841 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel intermedio, que tiene la intención de que el estudiante desarrolle la capacidad de aplicar las leyes de la termodinámica y modelos matemáticos basados en la mecánica estadística para explicar y predecir fenómenos asociados con sistemas o materiales de origen orgánico, inorgánico o biológico, reaccionante o no, a nivel microscópico o macroscópico. Con base en este conocimiento, los alumnos podrán proponer soluciones y cálculos asociados al uso responsable y eficiente de las fuentes de energía y realizar actividades que refuercen la conciencia sobre el desarrollo sustentable. Requiere conocimientos previos de álgebra y cálculo diferencial, química de materiales, física. Como resultado del aprendizaje el alumno soluciona problemas industriales y ambientales relacionados con las propiedades termodinámicas de materiales de origen orgánico, inorgánico o biológico. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de: - Describir y seleccionar materiales de acuerdo a sus propiedades termodinámicas. - Realizar cálculos termodinámicos sobre la producción y conversión de la energía en sistemas reaccionantes. - Reconocer las interacciones moleculares que definen el comportamiento de materiales y sustancias en los tres estados de la materia, su conducta y modelos que la explican. - Realizar cálculos de potencial químico para predecir equilibrio químico. - Explicar los fenómenos de desnaturalización de proteínas y la estabilidad de oligómeros de nucleótidos de RNA o DNA a partir de las funciones termodinámicas (delta)H, (delta)S y (delta)G. - Relacionar las propiedades microscópicas de un material con sus propiedades macroscópicas a través de los conceptos de la mecánica estadística. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje basado en problemas | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Levine, Ira N., Fisicoquímica / Ira N. Levine., 5a ed., Madrid ; México, D.F. : McGraw-Hill, 2004, spaeng, 84481378, 8448137868 (v.1), 8448140052 (Obra completa) LIBROS DE CONSULTA: * Levine, Ira N., Student solutions manual to accompany Physical chemistry. Español\"Problemas de fisicoquímica / Ira N. Levine ; traducción, Fernando Miguélez Pose, Iria González Liaño, Ana López Pampín", 1a ed. en español, Spain : Madrid ; México : McGraw-Hill, 2005, spa, 8448198336, 9788448198336 * McQuarrie, Donald A. (Donald Allan), Mathematical methods for scientists and engineers / Donald A. McQuarrie., Sausalito, California : University Science Books, 2003, 1891389246 (tela), 1891389297 (ru´stica) * McQuarrie, Donald A. (Donald Allan), Physical chemistry : a molecular approach / Donald A. McQuarrie, John D. Simon., Sausalito, Calif. : University Science Books, 1997, 0935702997 (acid-free paper) * Atkins, P. W. (Peter William), Physical chemistry, 7th ed. / Peter Atkins, Julio de Paula, New York : New York : W.H. Freeman, 2002, eng, 0716735393 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(400506)Maestría en Fisicoquímica ; (400501)Maestría en Química ; (400506)Doctorado en Fisicoquímica ; (400501)Doctorado en Química CIP: 400506, 400501 |
|||||
Course in which its recommended to incorporate the dimensions of the sustainable development. Course in which its recommended to incorporate the use of information technologies. |
|||||
|
|||||
Discipline:Chemistry |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Sciences
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( Q1010 or Q1005) |
|||||
Equivalences:Q 00841 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is an intermediate level course, which intends for the student to develop the ability to apply the laws of thermodynamics and mathematical models based on statistical mechanics to explain and predict phenomena associated with systems or materials of organic, inorganic or biological origin, reactive or not, at the microscopic or macroscopic level. Based on this knowledge, students will be able to propose solutions and calculations associated with the responsible and efficient use of energy sources and carry out activities that reinforce awareness about sustainable development. Requires previous knowledge of algebra and differential calculus, materials chemistry, physics. As a result of learning, the student solves industrial and environmental problems related to the thermodynamic properties of materials of organic, inorganic or biological origin. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the course the student will be able to: - Describe and select materials according to their thermodynamic properties. - Perform thermodynamic calculations on the production and conversion of energy in reacting systems. - Recognize the molecular interactions that define the behavior of materials and substances in the three states of matter, their behavior and models that explain it. - Perform chemical potential calculations to predict chemical equilibrium. - Explain the phenomena of protein denaturation and the stability of nucleotide oligomers of RNA or DNA from the thermodynamic functions (delta) H, (delta) S and (delta) G. - Relate the microscopic properties of a material with its macroscopic properties through the concepts of statistical mechanics. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Problem-based Learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Levine, Ira N., Fisicoquímica / Ira N. Levine., 5a ed., Madrid ; México, D.F. : McGraw-Hill, 2004, spaeng, 84481378, 8448137868 (v.1), 8448140052 (Obra completa) BOOKS FOR CONSULTATION: * Levine, Ira N., Student solutions manual to accompany Physical chemistry. Español\"Problemas de fisicoquímica / Ira N. Levine ; traducción, Fernando Miguélez Pose, Iria González Liaño, Ana López Pampín", 1a ed. en español, Spain : Madrid ; México : McGraw-Hill, 2005, spa, 8448198336, 9788448198336 * McQuarrie, Donald A. (Donald Allan), Mathematical methods for scientists and engineers / Donald A. McQuarrie., Sausalito, California : University Science Books, 2003, 1891389246 (tela), 1891389297 (ru´stica) * McQuarrie, Donald A. (Donald Allan), Physical chemistry : a molecular approach / Donald A. McQuarrie, John D. Simon., Sausalito, Calif. : University Science Books, 1997, 0935702997 (acid-free paper) * Atkins, P. W. (Peter William), Physical chemistry, 7th ed. / Peter Atkins, Julio de Paula, New York : New York : W.H. Freeman, 2002, eng, 0716735393 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(400506)Master Degree in Physico-chemistry ; (400501)Master Degree in Chemistry ; (400506)Doctoral Degree in Physico-chemistry ; (400501)Doctoral Degree in Chemistry CIP: 400506, 400501 |
|||||