RH4000
Liderazgo y comportamiento organizacional Leadership and Organizational Behavior
CIP: 521003  Desarrollo/Comportamiento Organizacional   CL-L-U-CA-UDC:  3.5-0-12-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Recursos Humanos

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Estrategia y Liderazgo - EGADE

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado AD4001 y Haber Aprobado AD4002 y Haber Aprobado FZ4000) o (Haber Aprobado AD4016)

Equivalencia:  

AD4038 ; RH4003 ; SI00227 ; GA5074 ; GA00233

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico en el área de conocimiento de los Recursos Humanos que tiene la intención de enfatizar la relevancia de dirigir y liderar los procesos humanos para asegurar la ventaja competitiva de las organizaciones y proporciona los enfoques vanguardistas del conocimiento para incrementar el desempeño individual y grupal de los miembros de las organizaciones. Requiere conocimientos previos de estadística, contabilidad financiera y economía. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno resuelva casos y elabore un proyecto donde diagnostique, analice y evalúe la situación y entorno de la empresa con el fin de aplicar el modelo de dirección y motivación indicado para la situación.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de:

- Conocer la importancia de entender a las personas y dirigir su esfuerzo para impactar el desempeño individual, grupal y organizacional.

- Adquirir conciencia de que el recurso humano puede constituir una ventaja competitiva de la organización.

-  Ser sensible al hecho de que a través de un clima de trabajo basado en una dirección ética y con justicia organizacional se puede lograr el compromiso (lealtad y permanencia) de las personas en la organización.

- Diagnosticar, analizar y evaluar la situación y entorno de la empresa con el fin de aplicar el modelo de dirección y motivación indicado para la situación.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Debra L. Nelson, James Campbell Quick, CORG, Comportamiento Organizacional, 3rd ed., CENGAGE LEARNING EDITORES, S.A. DE C.V., 2008, 
* McShane, Steven Lattimore., Organizational behavior , 4th ed., New York, N.Y. ; Boston, Mass. : McGraw-Hill/Irwin, c2010,  ,  0071101047 (ed. internacional), 0073049778 (papel alcalino), 9780071101042 (ed. internacional), 9780073049779 (papel alcalino)
* Spector, Bert., Implementing organizational change : theory into practice, 2nd ed., Upper Saddle River, NJ : Pearson Prentice Hall,  ,  0136074286, 9780136074281

Perfil del Profesor:  

(521003)Doctorado en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (420101)Doctorado en Psicología
CIP: 521003, 520201, 420101

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 521003  Organizational Behavior Studies.   CL-L-U-CA-UDC:  3.5-0-12-3-3.5       

Discipline:  

Human Resources

School:   

Business

Academic Department:   

Strategy and Leadership - EGADE

Programs:   

Prerequisites:  

( AD4001 and AD4002 and FZ4000) or ( AD4016)

Equivalences:  

AD4038 ; RH4003 ; SI00227 ; GA5074 ; GA00233

Course intention within the general study plan context:  

It is a basic course in subject area of human resources which intends to emphasize the importance of directing and leading human processes to ensure the competitive advantage of organizations and provides cutting-edge approaches to increase individual and group performance. This course requires previous knowledge of statistics, financial accounting and economy. As learning outcome the student will be able to resolve cases and exercises in which he recognizes the importance of understanding the people to impact the organization’s performance.

Course objective:  

Students will be able to know the importance of understanding people and direct their efforts to impact individual, group and organizational performance, as well as become aware that human resources can be a competitive advantage for the organization. The student will also be sensitive to the fact that through a work environment based on ethical leadership and organizational justice can achieve commitment (loyalty and retention) of people in the organization. Finally, the student will be able to diagnose, analyze and assess the situation and the business environment in order to apply the best model of direction and motivation for the situation.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Debra L. Nelson, James Campbell Quick, CORG, Comportamiento Organizacional, 3rd ed., CENGAGE LEARNING EDITORES, S.A. DE C.V., 2008, 
* McShane, Steven Lattimore., Organizational behavior , 4th ed., New York, N.Y. ; Boston, Mass. : McGraw-Hill/Irwin, c2010,  ,  0071101047 (ed. internacional), 0073049778 (papel alcalino), 9780071101042 (ed. internacional), 9780073049779 (papel alcalino)
* Spector, Bert., Implementing organizational change : theory into practice, 2nd ed., Upper Saddle River, NJ : Pearson Prentice Hall,  ,  0136074286, 9780136074281

Academic credentials required to teach the course:  

(521003)Doctoral Degree in Organizational Behavior Studies and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (420101)Doctoral Degree in Psychology
CIP: 521003, 520201, 420101

Language of Instruction:  


Spanish