RI00803
Historia de la cultura History of Culture
CIP: 540101  Historia   CL-L-U-CA:  3-0-8-3       

Disciplina asociada:  

Relaciones Internacionales

Escuela:  

Por definir

Departamento Académico:   

Por definir

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

RI99803

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Definición cultural. Consciente de las diversas manifestaciones culturales por medio de una comprensión de las necesidades, valores y normas así como del fondo social, formal y de espacio que caracteriza a los grupos humanos a través de la historia. Estudios y análisis de las manifestaciones del pensamiento humano como un resultado de las diferentes corrientes ideológicas, artísticas, científicas y tecnológicas.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Classical architecture, Robert Adam, eng, 
* Cyril Aldred, Egyptian Art, eng, 
* John Boardman, Greek Art, eng, 

LIBROS DE CONSULTA:
* Appendini, Ida, Historia universal : antigüedad y Edad Media, 10 ed,  No tiene
* Julius S. Held and Donald Posner, 17 th -18th c. Art, Prentice Hall, 1983, eng, 
* G. Richter, A Handbook of Greek Art, Phaidon Publications, eng, 
* M. Henig, A Handbook of Roman Art, Phaidon, 1997, eng, 
* Robertson A., A Shorter History of Greek Art, Cambridge University Press, eng, 
* Hauser, A Social History of Art, Vintage Books, 1991, eng, 
* Gene A. Mittler, Art in Focus, eng, 
* Edward Lucie Smith, Art Now, eng, 
* Fleming, William,, Arte, música e ideas, 
* Blunt, A., Artistic Theory in Italy 1450-1600, Oxford University Press, eng, 
* Nikos Stangos, Concepts of Modern Art, eng, 
* Edward Lucie Smith, Dictionary of Art Terms, Thames and Hudson, eng, 
* Beckwith John, Early Christian and Byzantine Art, Pelican, eng, 
* Elizabeth Gilmore Holt, From the Classisists to the Impressionists, eng, 
* Lozano Fuentes, José Manuel, Historia universal contemporánea, 
* H. W. Janson, History of Art, eng, 
* Hegel, Introductory lectures on Aesthetics, eng, 
* Hartt, F., Italian Art and Architecture, Prentice Hall and Abrams, eng, 
* Vasari, Lives of the Artists, eng, 
* Alvear Acevedo, Carlos, Manual de historia de la cultura, 23 ed, 
* Stokestad Marilyn, Medieval Art, eng, 
* Alan Bowness, Modern European Art, eng, 
* Hugh Honour, Neo Classicism, eng, 
* Leo Steinberg, Other Criteria- Confrontation with 19th c. Art, eng, 
* Heinrich Wolffin, Principles of Art History, eng, 
* Susanne K. Langer, Problems of Art, eng, 
* M. Bloomer, Pronciples of Visual Perception, eng, 
* Harold Spencer, Readings in Art History, The Renaissance to the Presence, eng, 
* Michael Levey, Rococo to Revolution, Thames and Hudson, eng, 
* S. Macready and F.H. Thompson, Roman Architecture in the Greek WorldThames and Hudson, S. Macready and F.H. Thompson eds., eng, 
* Erwin Panofsky, Studies in Iconology, eng, 
* Gombrich, Symbolic Images : Studies in the Art of the Renaissance II, Phaidon Press, eng, 
* Elizabeth G. Holt, The Documentary History of Art, eng, 
* Rhys Carpenter, The esthetic basis of Greek Art, eng, 
* Philip Alperson, The Philosophy of the Visual Art, eng, 
* Hulse, The Rule of Art: Literature and Painting in the Renaissance, University of Chicago Press, eng, 
* E.H. Gombrich, The Story of Art, eng, 
* Norbert Lynton, The Story of Modern Art, eng, 
* Hersschel B. Chipp., Theories of Modern Art, A Sourse Book of Artists and Critics, eng, 

Perfil del Profesor:  

(540101)Maestría en Historia ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (540101)Doctorado en Historia ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos
CIP: 540101, 450101, 240103

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 540101  History, General.   CL-L-U-CA:  3-0-8-3       

Discipline:  

International Relations

School:   

Undefined

Academic Department:   

Undefined

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

RI99803

Course intention within the general study plan context:  

Course objective:  

Culture definition. Aware of the diverse cultural manifestations by means of understanding the necessities, values, and norms as well as the social, formal and space back ground that characterize the human groups through the history. Studies and analysis of the manifestations of the human thought as a result of the different ideological, artistic, scientific and technological currents.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Classical architecture, Robert Adam, eng, 
* Cyril Aldred, Egyptian Art, eng, 
* John Boardman, Greek Art, eng, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Appendini, Ida, Historia universal : antigüedad y Edad Media, 10 ed,  No tiene
* Julius S. Held and Donald Posner, 17 th -18th c. Art, Prentice Hall, 1983, eng, 
* G. Richter, A Handbook of Greek Art, Phaidon Publications, eng, 
* M. Henig, A Handbook of Roman Art, Phaidon, 1997, eng, 
* Robertson A., A Shorter History of Greek Art, Cambridge University Press, eng, 
* Hauser, A Social History of Art, Vintage Books, 1991, eng, 
* Gene A. Mittler, Art in Focus, eng, 
* Edward Lucie Smith, Art Now, eng, 
* Fleming, William,, Arte, música e ideas, 
* Blunt, A., Artistic Theory in Italy 1450-1600, Oxford University Press, eng, 
* Nikos Stangos, Concepts of Modern Art, eng, 
* Edward Lucie Smith, Dictionary of Art Terms, Thames and Hudson, eng, 
* Beckwith John, Early Christian and Byzantine Art, Pelican, eng, 
* Elizabeth Gilmore Holt, From the Classisists to the Impressionists, eng, 
* Lozano Fuentes, José Manuel, Historia universal contemporánea, 
* H. W. Janson, History of Art, eng, 
* Hegel, Introductory lectures on Aesthetics, eng, 
* Hartt, F., Italian Art and Architecture, Prentice Hall and Abrams, eng, 
* Vasari, Lives of the Artists, eng, 
* Alvear Acevedo, Carlos, Manual de historia de la cultura, 23 ed, 
* Stokestad Marilyn, Medieval Art, eng, 
* Alan Bowness, Modern European Art, eng, 
* Hugh Honour, Neo Classicism, eng, 
* Leo Steinberg, Other Criteria- Confrontation with 19th c. Art, eng, 
* Heinrich Wolffin, Principles of Art History, eng, 
* Susanne K. Langer, Problems of Art, eng, 
* M. Bloomer, Pronciples of Visual Perception, eng, 
* Harold Spencer, Readings in Art History, The Renaissance to the Presence, eng, 
* Michael Levey, Rococo to Revolution, Thames and Hudson, eng, 
* S. Macready and F.H. Thompson, Roman Architecture in the Greek WorldThames and Hudson, S. Macready and F.H. Thompson eds., eng, 
* Erwin Panofsky, Studies in Iconology, eng, 
* Gombrich, Symbolic Images : Studies in the Art of the Renaissance II, Phaidon Press, eng, 
* Elizabeth G. Holt, The Documentary History of Art, eng, 
* Rhys Carpenter, The esthetic basis of Greek Art, eng, 
* Philip Alperson, The Philosophy of the Visual Art, eng, 
* Hulse, The Rule of Art: Literature and Painting in the Renaissance, University of Chicago Press, eng, 
* E.H. Gombrich, The Story of Art, eng, 
* Norbert Lynton, The Story of Modern Art, eng, 
* Hersschel B. Chipp., Theories of Modern Art, A Sourse Book of Artists and Critics, eng, 

Academic credentials required to teach the course:  

(540101)Master Degree in History and (450101)Master Degree in Social Sciences and (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (540101)Doctoral Degree in History and (450101)Doctoral Degree in Social Sciences and (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies
CIP: 540101, 450101, 240103

Language of Instruction:  


Spanish