|
|||||
Disciplina asociada:Relaciones Internacionales |
|||||
Escuela:
Ciencias Sociales y Gobierno
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencia Política y Relaciones Internacionales
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Competencias que se desarrollan: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso introductorio a la perspectiva de género que tiene la intención de que las y los estudiantes conozcan y apliquen el concepto de género como categoría analítica en sus ámbitos de estudios profesionales y de investigación, mediante la discusión de casos de estudio, análisis y problematización de la información y el conocimiento relacionados con la igualdad de género en lo económico, político y social. Requiere conocimientos básicos de ética, ciencias sociales, estadística, ciudadanía y metodologías de investigación. Al finalizar esta materia, tendrán una perspectiva que les favorezca en sus procesos de internacionalización, innovación científica y social, profesional y empresarial, además de entender e incorporar en su labor profesional la perspectiva de género como una categoría analítica necesaria para crear conocimiento desde un enfoque más crítico, complejo, incluyente e innovadora en donde hombres y mujeres se posicionen como creadores(as) y sujetos(as) de conocimiento y de derechos humanos. Como resultado del aprendizaje las y los estudiantes tendrán un autodiagnóstico de su condición de género y acceso a sus derechos humanos, así como un proyecto que contraste la normatividad sobre derechos humanos e igualdad de género en un contexto organizacional (empresarial, civil, etc.), político y/o académico, incluyendo una conclusión individual sobre esta temática. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso las y los alumnos serán capaces de:
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Método de casos | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Adichie, Chimamanda Ngozi, d1977- eautor., Todos deberíamos ser feministas, spa, LIBROS DE CONSULTA: * Beauvoir, Simone de, d1908-1986., El segundo sexo, México : Debolsillo,, 2012, spa, * Masculinities matter! :, London ;, 1842770659 (limp) |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(302001)Maestría en Estudios Internacionales ; (050299)Maestría en Estudios Étnicos, Minorías Culturales, y de Género ; (220101)Maestría en Derecho ; (220201)Maestría en Estudios Jurídicos Avanzados / Investigación General ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380103)Maestría en Ética ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (450901)Maestría en Relaciones Internacionales ; (451001)Maestría en Ciencias Políticas ; (451101)Maestría en Sociología ; (540101)Maestría en Historia ; (302001)Doctorado en Estudios Internacionales ; (050299)Doctorado en Estudios Étnicos, Minorías Culturales, y de Género ; (220101)Doctorado en Derecho ; (220201)Doctorado en Estudios Jurídicos Avanzados / Investigación General ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380103)Doctorado en Ética ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (450901)Doctorado en Relaciones Internacionales ; (451001)Doctorado en Ciencias Políticas ; (451101)Doctorado en Sociología ; (540101)Doctorado en Historia CIP: 302001, 050299, 220101, 220201, 240103, 380103, 450101, 450901, 451001, 451101, 540101 |
|||||
|
|||||
Discipline:International Relations |
|||||
School:
Social Sciences and Government
|
|||||
Academic Department:
Political Science and International Relations
|
|||||
Programs: |
|||||
Competitions:SEG0404A ; SEG0501A ; SEG0602A ; |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
The aim of this introductory course on gender perspective is for students to learn about and apply the concept of gender as an analytical category in their professional studies and research areas, through case-study discussion, analysis and questioning of information and knowledge related to gender equality in economic, political and social terms. A basic knowledge of ethics, social science, statistics, citizenship and research methodologies is required.
On completing this course, students will have gained a perspective that will help them in their internationalization, scientific and social innovation, professional and business processes, and to comprehend and incorporate gender perspective into their professional work as an analytical category required to create knowledge from a more critical, complex, inclusive and innovative approach in which men and women position themselves as creators and subjects of knowledge and of human rights.
Learning outcome: students will have a completed a self-diagnosis of their gender condition and access to their human rights, as well as a project that contrasts human rights and gender equality legislation in an organizational (business, civil, etc.), political and/or academic context, including an individual conclusion on this topic. |
|||||
Course objective: |
|||||
On completing the course, students will be able to: - Address simulated issues of their profession, considering the connection of the different variables and aspects that allow them to understand and associate the determining factors that define the situation or problem. - Design projects aimed at the solution of problems and social needs, the promotion of the common good, sustainability or the consolidation of democracy. - Identify theories and approaches related to citizenship and social sciences in general, regarding the problem in question. - Use methodological tools to formulate their proposal. - Express ideas, arguments and emotions in writing, based on the identification of language rules, considering the context and nature of the text, in both their native language and in other languages. - Know the rules of writing and methodologies for text comprehension and creation. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Case method | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Adichie, Chimamanda Ngozi, d1977- eautor., Todos deberíamos ser feministas, spa, BOOKS FOR CONSULTATION: * Beauvoir, Simone de, d1908-1986., El segundo sexo, México : Debolsillo,, 2012, spa, * Masculinities matter! :, London ;, 1842770659 (limp) |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(302001)Master Degree in International Studies ; (050299)Master Degree in Ethnic, Cultural Minority, and Gender Studies ; (220101)Master Degree in Law ; (220201)Master Degree in Advanced legal Reserach/Studies General ; (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380103)Master Degree in Ethics ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (450901)Master Degree in International Relations ; (451001)Master Degree in Political Relations ; (451101)Master Degree in Sociology ; (540101)Master Degree in History ; (302001)Doctoral Degree in International Studies ; (050299)Doctoral Degree in Ethnic, Cultural Minority, and Gender Studies ; (220101)Doctoral Degree in Law ; (220201)Doctoral Degree in Advanced legal Reserach/Studies General ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380103)Doctoral Degree in Ethics ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (450901)Doctoral Degree in International Relations ; (451001)Doctoral Degree in Political Relations ; (451101)Doctoral Degree in Sociology ; (540101)Doctoral Degree in History CIP: 302001, 050299, 220101, 220201, 240103, 380103, 450101, 450901, 451001, 451101, 540101 |
|||||