|
|||||
Disciplina asociada:Ciencias de la Salud |
|||||
Escuela:
Medicina y Ciencias de la Salud
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias Básicas
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Competencias que se desarrollan: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel básico, que tiene la intención de que el estudiante conozca y aplique en sí mismo conceptos de autocuidado y hábitos saludables como lo son: condiciones adecuadas de alimentación, ejercicio, hábitos higiénicos y manejo de estrés, entre otros. Como resultado del aprendizaje, el alumno realiza una autoevaluación básica de su estado general de salud y propone un programa de autocuidado a corto y mediano plazo. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar la unidad de formación el alumno: - Reconoce los pilares de un estilo de vida saludable como una forma de mantener y conservar la salud y el bienestar personal. - Conoce el impacto del estilo de vida saludable en el desarrollo de enfermedades crónico-degenerativas que se pueden evitar. - Reconoce los puntos débiles del propio estilo de vida así como los recursos que puede incorporar para mejorar su salud y bienestar. - Propone y planifica un estilo de vida saludable personal a corto y mediano plazo que pueda ser alcanzable y medible. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje colaborativo | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud, México : ITESO, 2014, 6079361280, 9786079361280 * Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud II, México : Manual Moderno, 2018, 6074487383, 9786074487381 LIBROS DE CONSULTA: * Fahey, Thomas D. q(Thomas Davin), d1947-, Fit y well : core concepts and labs in physical fitness and wellness, Boston, Mass. : McGraw-Hill,, 2017, eng, * Kyra Bobinet, Well Designed Life: 10 Lessons in Brain Science & Design Thinking for a Mindful, Healthy, & Purposeful Life, engagedIN Press, 2015, 0996734570, 9780996734578 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(510000)Maestría en Ciencias de la Salud ; (512201)Maestría en Salud Pública ; (511507)Maestría en Psicoanálisis/Psicoterapia ; (513102)Maestría en Nutrición/Nutrición Clínica ; (130101)Maestría en Educación ; (190501)Maestría en Alimentos/Nutrición y Bienestar Integral ; (260102)Maestría en Ciencias Biomédicas ; (261201)Maestría en Biotecnología ; (301901)Maestría en Ciencias de la Nutrición ; (420101)Maestría en Psicología ; (61)Médico Cirujano con Especialidad en algún campo de la Medicina ; (510000)Doctorado en Ciencias de la Salud ; (513102)Doctorado en Nutrición/Nutrición Clínica ; (512201)Doctorado en Salud Pública ; (511507)Doctorado en Psicoanálisis/Psicoterapia ; (130101)Doctorado en Educación ; (190501)Doctorado en Alimentos/Nutrición y Bienestar Integral ; (260102)Doctorado en Ciencias Biomédicas ; (261201)Doctorado en Biotecnología ; (301901)Doctorado en Ciencias de la Nutrición ; (420101)Doctorado en Psicología CIP: 510000, 512201, 511507, 513102, 130101, 190501, 260102, 261201, 301901, 420101, 61 |
|||||
|
|||||
Discipline:Health Sciences |
|||||
School:
Medicine and Health Sciences
|
|||||
Academic Department:
Basic Sciences
|
|||||
Programs: |
|||||
Competitions:SEG0501A ; SEG0102A ; SEG0602A ; |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is a basic level course, which intends for the student to know and apply to themselves the concepts of self-care and healthy habits, such as: adequate eating conditions, exercise, hygienic habits, and stress management, among others. As a result of learning, the student performs a basic self-assessment of their general state of health and proposes a self-care program in the short and medium term. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the unit the student: - Recognizes the pillars of a healthy lifestyle as a way of maintaining and preserving health and personal well-being. - Knows the impact of a healthy lifestyle on the development of preventable chronic degenerative diseases. - Recognizes the weaknesses of their own lifestyle as well as the resources they can incorporate to improve their health and well-being. - Proposes and plans a personal healthy lifestyle in the short and medium term that can be attainable and measurable. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Collaborative learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud, México : ITESO, 2014, 6079361280, 9786079361280 * Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud II, México : Manual Moderno, 2018, 6074487383, 9786074487381 BOOKS FOR CONSULTATION: * Fahey, Thomas D. q(Thomas Davin), d1947-, Fit y well : core concepts and labs in physical fitness and wellness, Boston, Mass. : McGraw-Hill,, 2017, eng, * Kyra Bobinet, Well Designed Life: 10 Lessons in Brain Science & Design Thinking for a Mindful, Healthy, & Purposeful Life, engagedIN Press, 2015, 0996734570, 9780996734578 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(510000)Master Degree in Health Science ; (512201)Master Degree in Public Health ; (511507)Master Degree in Psychoanalysis/Psychotherapy ; (513102)Master Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist ; (130101)Master Degree in Education ; (190501)Master Degree in Foods/Nutrition, and Wellness Studies ; (260102)Master Degree in Biomedical Sciences ; (261201)Master Degree in Biotechnology ; (301901)Master Degree in Nutrition Science ; (420101)Master Degree in Psychology ; (61)Physician & Surgeon with Specialty in Medicine Program ; (510000)Doctoral Degree in Health Science ; (513102)Doctoral Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist ; (512201)Doctoral Degree in Public Health ; (511507)Doctoral Degree in Psychoanalysis/Psychotherapy ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (190501)Doctoral Degree in Foods/Nutrition, and Wellness Studies ; (260102)Doctoral Degree in Biomedical Sciences ; (261201)Doctoral Degree in Biotechnology ; (301901)Doctoral Degree in Nutrition Science ; (420101)Doctoral Degree in Psychology CIP: 510000, 512201, 511507, 513102, 130101, 190501, 260102, 261201, 301901, 420101, 61 |
|||||