SD1019
Salud y bienestar personal Personal Health and Wellness
CIP: 510000  Ciencias de la Salud   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3       

Disciplina asociada:  

Ciencias de la Salud

Escuela:  

Medicina y Ciencias de la Salud

Departamento Académico:   

Ciencias Básicas

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico, que tiene la intención de que el estudiante conozca y aplique en sí mismo conceptos de autocuidado y hábitos saludables  como lo  son: condiciones adecuadas de alimentación, ejercicio, hábitos higiénicos y manejo de estrés, entre otros.

Como resultado del aprendizaje, el alumno realiza una autoevaluación básica de su estado general de salud y propone un programa de autocuidado a corto y mediano plazo.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar la unidad de formación el alumno:

- Reconoce  los pilares de un estilo de vida saludable como una forma de mantener y conservar la salud y el bienestar personal.

- Conoce el impacto del estilo de vida saludable en el desarrollo de enfermedades crónico-degenerativas que se pueden evitar.

- Reconoce los puntos débiles del propio estilo de vida así como los recursos que puede incorporar para mejorar su salud y bienestar.

- Propone y planifica un estilo de vida saludable personal a corto y mediano plazo que pueda ser alcanzable y medible.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud, México : ITESO, 2014, 6079361280, 9786079361280
* Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud II, México : Manual Moderno, 2018, 6074487383, 9786074487381

LIBROS DE CONSULTA:
* Fahey, Thomas D. q(Thomas Davin), d1947-, Fit y well : core concepts and labs in physical fitness and wellness, Boston, Mass. : McGraw-Hill,, 2017, eng, 
* Kyra Bobinet, Well Designed Life: 10 Lessons in Brain Science & Design Thinking for a Mindful, Healthy, & Purposeful Life, engagedIN Press, 2015, 0996734570, 9780996734578

Perfil del Profesor:  

(510000)Maestría en Ciencias de la Salud ; (512201)Maestría en Salud Pública ; (511507)Maestría en Psicoanálisis/Psicoterapia ; (513102)Maestría en Nutrición/Nutrición Clínica ; (130101)Maestría en Educación ; (260102)Maestría en Ciencias Biomédicas ; (261201)Maestría en Biotecnología ; (420101)Maestría en Psicología ; (600299)Médico Cirujano Especialidad en Calidad de la Atención Clínica ; (510000)Doctorado en Ciencias de la Salud ; (513102)Doctorado en Nutrición/Nutrición Clínica ; (512201)Doctorado en Salud Pública ; (511507)Doctorado en Psicoanálisis/Psicoterapia ; (130101)Doctorado en Educación ; (260102)Doctorado en Ciencias Biomédicas ; (261201)Doctorado en Biotecnología ; (420101)Doctorado en Psicología
CIP: 510000, 512201, 511507, 513102, 130101, 260102, 261201, 420101, 600299

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 510000  Health Services/Allied Health/Health Sciences, General.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3       

Discipline:  

Health Sciences

School:   

Medicine and Health Sciences

Academic Department:   

Basic Sciences

Programs:   

Competitions:   

SEG0102A ; SEG0501A ; SEG0602A ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

It is a basic level course, which intends for the student to know and apply to themselves the concepts of self-care and healthy habits, such as: adequate eating conditions, exercise, hygienic habits, and stress management, among others.

As a result of learning, the student performs a basic self-assessment of their general state of health and proposes a self-care program in the short and medium term.

Course objective:  

At the end of the unit the student:

- Recognizes the pillars of a healthy lifestyle as a way of maintaining and preserving health and personal well-being.

- Knows the impact of a healthy lifestyle on the development of preventable chronic degenerative diseases.

- Recognizes the weaknesses of their own lifestyle as well as the resources they can incorporate to improve their health and well-being.

- Proposes and plans a personal healthy lifestyle in the short and medium term that can be attainable and measurable.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud, México : ITESO, 2014, 6079361280, 9786079361280
* Claudia Vega Michel et al , Autocuidado de la salud II, México : Manual Moderno, 2018, 6074487383, 9786074487381

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Fahey, Thomas D. q(Thomas Davin), d1947-, Fit y well : core concepts and labs in physical fitness and wellness, Boston, Mass. : McGraw-Hill,, 2017, eng, 
* Kyra Bobinet, Well Designed Life: 10 Lessons in Brain Science & Design Thinking for a Mindful, Healthy, & Purposeful Life, engagedIN Press, 2015, 0996734570, 9780996734578

Academic credentials required to teach the course:  

(510000)Master Degree in Health Science ; (512201)Master Degree in Public Health ; (511507)Master Degree in Psychoanalysis/Psychotherapy ; (513102)Master Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist ; (130101)Master Degree in Education ; (260102)Master Degree in Biomedical Sciences ; (261201)Master Degree in Biotechnology ; (420101)Master Degree in Psychology ; (600299)Physician & Surgeon Speciality in Health Care Quality ; (510000)Doctoral Degree in Health Science ; (513102)Doctoral Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist ; (512201)Doctoral Degree in Public Health ; (511507)Doctoral Degree in Psychoanalysis/Psychotherapy ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (260102)Doctoral Degree in Biomedical Sciences ; (261201)Doctoral Degree in Biotechnology ; (420101)Doctoral Degree in Psychology
CIP: 510000, 512201, 511507, 513102, 130101, 260102, 261201, 420101, 600299

Language of Instruction:  


Spanish