Curso en el que se recomienda incorporar el uso de tecnologías de información. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Tecnologías Computacionales |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Computación
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Cursado TC1019) |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel intermedio de computación, que proporciona a los estudiantes las herramientas necesarias para diseñar y desarrollar sistemas de información que utilicen bases de datos, así como para analizar e interpretar la información obtenida para resolver problemas. Requiere de conocimientos previos de matemáticas discretas y programación. Como resultado del aprendizaje el alumno construirá un prototipo de un sistema de información que satisface los requerimientos de información de una organización utilizando bases de datos. El alumno además realizará la documentación necesaria de las fases de análisis del sistema y diseño conceptual, lógico y físico de una base de datos. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar este curso el alumno será capaz de diseñar y construir un sistema de información efectivo y eficiente que satisfaga los requerimientos de información de una organización utilizando bases de datos relacionales, realizando una documentación apropiada de las fases de análisis y diseño y asegurando la consistencia de los datos ante el acceso de múltiples usuarios. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje orientado a proyectos | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Coronel, Carlos., Database principles : fundamentals of design, implementation, and management, Australia : Course Technology/Cengage Learning,, 2013, eng, * Elmasri, Ramez., Fundamentals of database systems , 5th ed., Boston ; Mexico : Pearson/Addison Wesley, c2007, , 0321369572 (encuadernado), 9780321369574 (encuadernado) * Connolly, Thomas M., Database systems : a practical approach to design, implementation, and management, 5th ed., Boston ; London : Addison-Wesley, c2010, , 0321523067, 9780321523068 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(110101)Maestría en Ciencias Computacionales/de Información ; (110701)Maestría en Ciencias Computacionales ; (110102)Maestría en Inteligencia Artificial /Robótica ; (110103)Maestría en Tecnología de la Información/Informática/Sistemas Computacionales ; (110101)Doctorado en Ciencias Computacionales/de Información ; (110701)Doctorado en Ciencias Computacionales ; (110102)Doctorado en Inteligencia Artificial /Robótica ; (110103)Doctorado en Tecnología de la Información/Informática/Sistemas Computacionales CIP: 110101, 110701, 110102, 110103 |
|||||
Course in which its recommended to incorporate the use of information technologies. |
|||||
|
|||||
Discipline:Computer Technologies |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Computing
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( TC1019) |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
The purpose of this intermediate computing course is to provide students with the necessary tools to design and develop information systems that use databases, as well as to analyze and interpret the information obtained in order to solve problems. It requires previous knowledge of discrete mathematics and programming. The learning outcome of this course is for students to build an effective, efficient information system that meets the organization's information requirements, using databases. In addition, students create the necessary documentation for each stage of system analysis and conceptual design of a database, both logical and physical. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of this course, students will be able to design and build an effective, efficient information system that meets the information requirements of an organization using relational databases, producing the appropriate documentation for the analysis and design phases, and ensuring the consistency of the data given the multi-user access. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Learning-oriented projects | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Coronel, Carlos., Database principles : fundamentals of design, implementation, and management, Australia : Course Technology/Cengage Learning,, 2013, eng, * Elmasri, Ramez., Fundamentals of database systems , 5th ed., Boston ; Mexico : Pearson/Addison Wesley, c2007, , 0321369572 (encuadernado), 9780321369574 (encuadernado) * Connolly, Thomas M., Database systems : a practical approach to design, implementation, and management, 5th ed., Boston ; London : Addison-Wesley, c2010, , 0321523067, 9780321523068 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(110101)Master Degree in Computer/Information Sciences and (110701)Master Degree in Computational Sciences and (110102)Master Degree in Artificial Intelligence/Robotics and (110103)Master Degree in Information Technology. and (110101)Doctoral Degree in Computer/Information Sciences and (110701)Doctoral Degree in Computational Sciences and (110102)Doctoral Degree in Artificial Intelligence/Robotics and (110103)Doctoral Degree in Information Technology. CIP: 110101, 110701, 110102, 110103 |
|||||