Este programa de doctorado tiene como requisito de admisión haber terminado una maestría.
This Ph.D. program has as admission requirement an master's program.
Este programa de doctorado tiene como requisito de admisión haber terminado una maestría.
This Ph.D. program has as admission requirement an master's program.
Justificación
La sociedad actual vive en un mundo con retos sin precedentes en todas las esferas de la vida humana, tales como el avance exponencial de la tecnología, los cambios cada vez más frecuentes en los ciclos económicos, el cambio climático y la escasez de recursos naturales, la creciente desigualdad en el ingreso, el envejecimiento de la población y el aumento de las concentraciones urbanas. Estos retos afectan directa o indirectamente todo tipo de organizaciones tanto públicas como privadas, así como el ámbito de los negocios.
El programa de Doctorado en Ciencias Administrativas tiene como propósito fundamental formar líderes investigadores íntegros que generen valor a través de la generación de conocimiento aplicado de vanguardia en los campos de las ciencias administrativas. Este conocimiento aportará al diseño de decisiones efectivas para las organizaciones, con base en pensamiento crítico y con sentido humano.
De esta forma y alineado con la Visión del Tecnológico de Monterrey, buscamos que los egresados de nuestro programa generen conocimiento de vanguardia que de respuestas a problemas complejos que enfrentan la sociedad y las empresas, con una visión global, sostenibles y apegadas a principios éticos.
Público al que se dirige
El programa de Doctorado en Ciencias Administrativas está diseñado para profesionistas que cuentan con una maestría en las áreas de gestión, administración y ciencias sociales. Por ejemplo:
- Maestría en Administración y Dirección de Empresas
- Maestría en Dirección Global de Negocios
- Maestría en Finanzas
- Maestría en Administración
- Maestría en Analítica de Negocios
Los candidatos deben estar interesados en realizar investigación aplicada de alto impacto, para contribuir al conocimiento de alguna de las áreas de especialidad de Ciencias Administrativas. Los alumnos que ingresen a este programa deberán contar con excelentes antecedentes académicos tanto de pregrado como de posgrado, vocación en la generación de conocimiento, fluidez de comunicación oral y escrita, dominio del idioma inglés, que trabajen profesionalmente bajo estrictos estándares éticos, que sean abiertos a las nuevas maneras de asimilación del conocimiento y la práctica profesional y que sean curiosos intelectualmente.
Objetivo del Programa
El Doctorado en Ciencias Administrativas tiene un compromiso con el avance del conocimiento en las ciencias administrativas. En concordancia con la estrategia de investigación del Tecnológico de Monterrey “Investigación que transforma vidas”, el programa doctoral ofrece a aquellas personas con una gran curiosidad por la ciencia, generadoras de ideas y en búsqueda de retos intelectuales, la oportunidad de poder realizar investigación de calidad e impactar de manera aplicada para transformar las organizaciones del país.
El programa está fuertemente alineado con la estrategia de desarrollo de la EGADE Business School y con la visión rumbo al 2030, mediante las siguientes estrategias:
- Fomentar la investigación como fuente de oportunidades y soluciones innovadoras a los retos del planeta: crear y potenciar redes de investigación que compartan y desarrollen contenido que sea transferido y aplicable a emprendimiento.
- Desarrollar una comunidad abierta de emprendedores e investigadores que genere valor económico, social y ambiental en un entorno diverso e incluyente: Fomentar la pluralidad y la discusión abierta para generar ideas innovadoras.
El Doctorado en Ciencias Administrativas tiene una duración de 4 años y tiene tres áreas de investigación:
- Mercadotecnia
- Estrategia y estudios organizacionales
- Finanzas.
Cada área ofrece a los estudiantes orientación a una disciplina académica, así como la oportunidad de desarrollar habilidades de desarrollo conceptual, analíticas y de investigación.
Competencias de Egreso
El programa de Doctorado en Ciencias Administrativas forma profesionistas capaces de:
- Desarrollar modelos teóricos y empíricos propios de las ciencias administrativas para generar proyectos de investigación aplicada, basados en conocimiento crítico original.
- Publicar los productos de su investigación en diferentes medios académicos de alta calidad.
- Desarrollar proyectos de investigación orientados a la transformación de las organizaciones con conciencia ética y responsabilidad social.
- Generar entornos efectivos de colaboración en grupos de investigación y docencia de alto nivel en instituciones de educación superior.
Los egresados del Doctorado en Ciencias Administrativas podrán desempeñarse profesionalmente en el campo de la investigación y la docencia. Los egresados históricamente trabajan en su gran mayoría (86%) en instituciones de educación superior del país, 4% en instituciones de educación superior extranjeras y un 10% en la iniciativa privada/ función pública pero fuertemente vinculados a la academia como docentes.
Perfil de ingreso
El Tecnológico de Monterrey busca integrar en todos sus programas de posgrado a una nueva generación de estudiantes que hayan concluido sus estudios de licenciatura y que se distingan por ser: personas talentosas, entusiastas, comprometidas con el desarrollo de su entorno y con el bienestar de la sociedad; personas que tengan el potencial para concluir exitosamente su programa de posgrado y convertirse en líderes con espíritu emprendedor, sentido humano y competitivos internacionalmente.
Por lo anterior, para su admisión, el solicitante participa en un proceso de selección integral que considera:
- El resultado de la Prueba de Admisión a los Estudios de Posgrado (PAEP).
- El promedio general de calificaciones de estudios de nivel posgrado.
Cada Escuela podrá tener requisitos adicionales.
Líneas de generación y/o aplicación del conocimiento del programa
Por su naturaleza, el doctorado es de ámbito multidisciplinario, cubriendo varias líneas de generación y/o aplicación del conocimiento (LGAC), mismas que han sido seleccionadas por ser las de mayor fortaleza dentro de EGADE y la Escuela de Negocios.
Las líneas de generación y/o aplicación del conocimiento que sirven de crisol para la definición de la investigación en el programa de doctorado son las siguientes:
- Mercadotecnia
Esta línea de investigación responde a la necesidad de formar recursos humanos de investigación, con un alto nivel de preparación en las disciplinas de relacionadas con los procesos de comercialización minorista y en el entendimiento de los procesos de comportamiento del consumidor a través de la creación de valor en procesos de mercadotecnia consciente. Esta LGAC se nutre del trabajo de los grupos de investigación de:
- Comportamiento del consumidor y mercadotecnia consciente.
- Comercialización minorista.
- Estrategia y estudios organizacionales
Esta línea de investigación responde a la necesidad de formar recursos humanos de investigación, con un alto nivel de preparación en las disciplinas relacionadas con la estrategia organización enfocándose en procesos multi y transdiciplinares. Desde el estudio de procesos de creación de empresas (emprendimiento) hasta la dirección estratégica de grandes corporaciones en el ámbito de economía emergente, esta LGAC da respuesta a los problemas complejos de administración de todo tipo de organizaciones. Esta LGAC se nutre del trabajo de los grupos de investigación de:
- Analítica de negocios.
- Emprendimiento.
- Estrategias y administración de organizaciones en economías emergentes.
- Innovación social.
- Liderazgo.
- Finanzas:
Esta línea de investigación responde a la necesidad de formar recursos humanos en investigación de frontera en finanzas, contribuyendo a la búsqueda, desarrollo e implementación de nuevas formas de administración de finanzas principalmente mediante el desarrollo de conocimiento innovador a través de modelos de tomas de decisión que incorporan nuevas tecnologías emergentes. Esta LGAC se nutre del trabajo de los grupos de investigación de:
- Finanzas y macroeconomía.
Justification
Today's society lives in a world with unprecedented challenges in all spheres of human life, such as the exponential advance of technology, the increasingly frequent changes in economic cycles, climate change and the scarcity of natural resources, the growing inequality in income, the aging of the population and the increase in urban concentrations. These challenges directly or indirectly affect all types of organizations, both public and private, as well as the field of business. The reviewed program of the Doctoral program in Administrative Sciences, (DCA in Spanish), has as its main purpose to train complete research leaders who generate value through the generation of state-of-the-art applied knowledge in the fields of administrative sciences. This knowledge will contribute to the design of effective decisions for organizations, based on critical thinking and human sense.
In this way and aligned with the vision of Tecnológico de Monterrey, we seek that the leaders graduated from our program achieve this goal by generating the best knowledge that solves today’s problems with a global vision, that are sustainable, and attached to ethical principles.
Target Audience
This Doctoral program is designed for professionals in the areas of management, administration and social sciences related to organizations, interested in conducting high impact applied research, to contribute to the knowledge of some of the areas of specialty of Administrative Sciences. Students entering this program must have excellent academic background both undergraduate and postgraduate, talented in the generation of knowledge, fluency of oral and written communication, fluent English language, that work professionally under strict ethical standards, and are open to new ways of assimilation of knowledge and professional practice and are curious intellectually.
Program Objective
The Doctoral program in Administrative Sciences of EGADE Business School has a strong commitment to improve knowledge in administrative sciences. In line with the research strategy of Tecnológico de Monterrey "Research that transforms lives", the doctoral program offers to those with a great curiosity for science, generating ideas and in search of intellectual challenges, the opportunity to conduct quality research and impact in an applied way to transform the organizations of the country.
Our Doctoral program is strongly aligned with the EGADE Business School strategy by incorporating the five pillars and supporting their design, structure and delivery in the differentiators mentioned above. Additionally, to fulfill the vision towards 2030, one of the differentiators focuses on "research, innovation and entrepreneurship poles", and to achieve this the strategies are:
- Encourage research as a source of opportunities and innovative solutions to the challenges of the planet: create and strengthen research networks that share and develop content that is transferred and applicable to entrepreneurship.
- Develop an open community of entrepreneurs and researchers that generate economic, social and environmental value in a diverse and inclusive environment: Promote plurality and open discussion to generate innovative ideas.
Learning Outcomes
The Doctoral Program in Administrative Sciences trains professionals that are able to:
● Develop theoretical and empirical models typical of administrative sciences to generate applied research projects, based on original critical knowledge.
● Publish research products in different high-quality academic media.
● Develop research projects aimed at transforming organizations with ethical awareness and social responsibility.
● Generate effective collaborative environments in high-level research and teaching groups in higher education institutions.
Graduates of the Doctoral program in Administrative Sciences will have the ability to perform professionally in the field of research and teaching. Our graduates historically work mostly (86%) in higher education institutions in the country, 4% in foreign higher education institutions and 10% in private initiative but strongly linked to education as teachers.
Admission profile
The potential student interested in entering the doctoral program must have excellent academic background and have a research aptitude in one of the fields of knowledge promoted by the doctoral program. The admission process is designed to ensure the above, emphasizing the need to have the skills and potential for research. During the admission process the program Director makes a diagnosis about the student's financial needs and the field of his research. All of the above with the purpose of raising the chances of successful admission and approval of the research line. Summarized and schematic, these are the main elements of the income profile:
Competencies: Demonstrate being a person with a focus on applied research and interested in the development of science.
Knowledge: Present evidence of previous knowledge of administrative sciences through academic performance embodied in either their previous studies (undergraduate or postgraduate) or relevant experience, and through a solid research proposal.
Skills: Present evidence of observation and information search skills through a solid research proposal.
Attitudes: Present evidence that demonstrates the ability to research collaboratively with other candidates and professors through their previous research experiences.
Values: Solid human values to develop science in a responsible and ethical way.
Program admission requirements (admission profile).
The proposed EGADE DCA program is aimed at professionals who seek to expand their scientific research competencies for capacity development that allows them to work primarily in higher education institutions such as research professors. The additional admission requirements to work experience are an average higher than 85/100 or equivalent during undergraduate and graduate studies, and a minimum score of 600 on the PAEP and TOEFL exams. For those candidates who opt for academic scholarships they must have a cumulative average in their studies of the previous level, equal to or greater than 90/100 or its equivalent
Candidates must demonstrate a series of competences prior to entering the program, such as leadership, integrity and communication, which are demonstrated through their work history and social impact. Finally, candidates to enter the program must have a proactive attitude to the development of academic work and willingness to interact in higher education environments, respect for the institution, the authorities and the community in general is required.
In relation to the previous preparation of the candidates, it is requested to have successfully completed their bachelor's degrees in any area of knowledge and their postgraduate studies (master's degree) where graduates are privileged in business programs.
The requirements for admission to the DCA program are summarized below:
• Professional career and master's degree concluded with the presentation of the degree, professional certificate and certificate of studies, with a minimum average of 8.5 or its equivalent if the degree is from abroad.
• PAEP exam or its equivalent (GMAT / GRE) with 600 points.
• TOEFL exam or its equivalent with 600 points.
• 3 letters of academic recommendation.
• 1 essay.
• 1 research proposal.
• Interview with the program director and / or the leaders of the research groups.
For the admission process, the application of the Admission Test to Postgraduate Studies (PAEP) is of great value since it allows to identify the strengths of those interested in the DCA in the following skills:
• Verbal and written communication
• Logical-mathematical ability
• Cognitive ability
• English language proficiency
The selection of candidates is carried out through a holistic admissions process, where the results of the PAEP / TOEFL make it possible to identify the quantitative skills of the candidate.
Additionally, thanks to a thorough analysis of each candidate's academic and professional history by an admissions committee and an in-depth interview, the correct identification of the candidate is ensured. Finally, the final decision lies with the research groups who identify through the candidate's research proposals, that they are perfectly aligned with those of the group itself.
Para obtener un diploma de especialidad, un grado de maestro, un grado de especialidad médica o un grado de doctor en el Tecnológico de Monterrey se requiere:
1. Haber terminado completamente el ciclo de profesional con anterioridad a la aprobación de la primera materia del plan de estudios de especialidad, maestría, especialidad médica o doctorado.
2. Haber cumplido, de acuerdo con las normas en vigor, los requisitos académicos previos del plan de estudios correspondiente, mediante los exámenes de ubicación, exámenes de suficiencia o los cursos remediales correspondientes.
3. Haber obtenido un título profesional -que tenga como antecedente la preparatoria o su equivalente- que sea equivalente a los que imparte el Tecnológico de Monterrey.
4. Haber cubierto todas las materias del plan de estudios de que se trate, ya sea aprobando todas las materias en el Tecnológico de Monterrey o bien obteniendo acuerdos de revalidación o equivalencia -conforme a las normas correspondientes de una parte de las materias con estudios hechos en otras instituciones, y aprobando las materias restantes en el Tecnológico de Monterrey. Las materias cursadas en universidades extranjeras con las que se tengan convenios se considerarán, para efectos de este artículo, como cursadas en el Tecnológico de Monterrey, siempre que no excedan de un determinado porcentaje del plan de estudios establecido para cada programa en particular.
5. En aquellos planes de estudio que así lo establezcan, haber elaborado un proyecto de investigación o tesis que, haya sido presentado ante un jurado académico y haya sido aprobado por dicho jurado.
6. Haber cursado en el Tecnológico de Monterrey por lo menos el equivalente a la segunda mitad del plan de estudios correspondiente, para el caso de alumnos que tienen acuerdos de revalidación o equivalencia de estudios de este nivel. Podrá tenerse flexibilidad en esta norma en los programas de posgrado que, mediante un convenio, se establezcan en conjunto con otras universidades.
7. Haber publicado (o tener evidencia de su aceptación para publicación en su versión final) de al menos un artículo científico relacionado con su proyecto de investigación de tesis en una revista clasificada en el primer o segundo cuartil en el área de estudio y categoría de Scopus correspondiente o en revistas arbitradas de calidad equivalente a Scopus en la disciplina, donde el estudiante sea autor.
Para esta publicación es indispensable que el alumno sea el primer autor, por lo tanto, si el artículo es en coautoría con otros estudiantes, solo deberá ser utilizado una vez para propósitos de graduación y solamente por el alumno que aparece primero en la lista de autores.
To obtain a specialty degree, a master’s degree or Ph. D. degree at Tecnológico de Monterrey, students are required to:
1. Have completely finished the undergraduate cycle prior to passing the first course in the curriculum of the specialty, master program, medical residency, or doctoral program.
2. Have fulfilled, in compliance with existing standards, the academic prerequisites of the corresponding program, through proficiency tests or the corresponding remedial courses.
3. Have obtained a bachelor degree--with the antecedent of high school or its equivalent—that is equivalent to those offered by Tecnológico de Monterrey.
4. Have covered all the courses in the given curriculum, either by passing the courses at Tecnológico de Monterrey or by obtaining revalidation or equivalence agreements—in compliance with the standards-- corresponding to part of the courses taken at other institutions, and passed the remaining courses at Tecnológico de Monterrey. Courses taken at foreign universities with which there are agreements are considered, for the effects of this article, as courses taken at Tecnológico de Monterrey, as long as they do not exceed a set percentage of the curriculum established by each graduate program.
5. In those curricula that so specify, to have prepared a research project or thesis that, having been defended before an academic committee, has been approved by said committee.
6. Have taken at least the equivalent of the second half of the corresponding curriculum at Tecnológico de Monterrey , in the case of students with revalidation or equivalence agreements at this level. Flexibility may be exercised in this standard in graduate programs that, under agreement, may be established jointly with other universities.
7. Have published (or have evidence of acceptance for publication in its final version), of at least one scientific paper on a topic related to their thesis research project in a journal classified in the first or second quartile in the study area and corresponding Scopus category, or in peer reviewed journals of equivalent quality to Scopus in the discipline, where the student is the author.
For this publication, it is essential that the student is the first author; therefore, if the article is co-authored with other students, it should only be used once for graduation purposes and only by the student who appears first in the list of authors.