Este programa de doctorado tiene como requisito haber terminado una carrera profesional. This Ph.D. program has as requirement an undergraduate degree program.
Este programa de doctorado tiene como requisito haber terminado una carrera profesional. This Ph.D. program has as requirement an undergraduate degree program.
Objetivos específicos.
- Formar investigadores con la capacidad de aplicar las principales corrientes de pensamiento en las ciencias sociales mediante el dominio de las herramientas metodológicas y analíticas.
- Producir conocimientos científicos que contribuyan a la explicación de los fenómenos sociales contemporáneos en especial en los ámbitos del Desarrollo Social y de los Estudios Regionales e internacionales.
- Participar, mediante la generación de conocimiento relevante y significativo, en el diseño de proyectos que impacten de forma positiva a la sociedad desde la academia, las organizaciones civiles y/o los ámbitos gubernamentales.
- Promover la formación y consolidación de la investigación en ciencias sociales en el noreste del país mediante la formación de recursos humanos en la docencia y la investigación en el noreste de México.
Perfil del egresado
Los egresados del Doctorado en Ciencias Sociales tendrán dominio en:
- Marcos teóricos y métodos propios de las Ciencias Sociales que les permitan participar y posicionarse en los debates interdisciplinarios.
- Métodos y técnicas que doten de rigor científico a la investigación social.
- Manejo de problemáticas vinculadas al desarrollo así como los estudios regionales y de la globalización.
Tendrán competencias y habilidades para:
- Generar nuevo conocimiento mediante un análisis, producto de una investigación original.
- Analizar el impacto de las dinámicas sociales así como de los procesos de regionalización en el marco de la globalización y difundir este conocimiento en el medio académico como a la sociedad general. Apoyar en el diseño de proyectos y programas sociales que promuevan el desarrollo regional y nacional.
General Program Objectives
- Prepare researchers with the capacity to apply the leading trends of thought in social sciences by means of command of methodological and analytical tools.
- Produce scientific knowledge that contributes to explaining contemporary social phenomena, particularly in the areas of Social Development and Regional and International Studies.
- Participate, through the generation of relevant, significant knowledge, in the design of projects that will have a positive impact on society in academia, civil organizations and(or government settings.
- Promote the implementation and consolidation of social science research in northeastern Mexico by training human resources in teaching and research.
Learning Outcomes
On completing the program, students will be able to:
- Know theoretical frameworks and methods specific to Social Sciences that enable them to participate and play a major role in interdisciplinary debates.
- Apply methods and techniques that deliver scientific rigor to social research.
- Manage issues related to development and regional and globalization studies.
- Generate new knowledge through an analysis resulting from original research.
- Analyze the impact of social dynamics and of regionalization processes within the framework of globalization, and disseminate this knowledge to the academic community and to society in general. Support the design of social projects and programs that promote regional and national development.
- A reflexive attitude and critical spirit to rethink the social reality.
- The pursuit of dialogue and intra- and inter-disciplinary meeting points by through projects.
- Commitment to the dissemination of knowledge to society.
- Contribution to the development of civic responsibility, based on higher education, and increasing the awareness of the new generations.
Target Audience
The PhD in Social Science is designed for applicants who:
- Show an interest in studying social phenomena linked to social development, regional studies and globalization.
- Have an academic background (bachelor’s and/ or master’s degree) in disciplines related to the program.
- Demonstrate experience in research through published works or a thesis.
- Possess the capacities for analysis and critical thinking.
- Have verbal and logic and mathematics skills.
- Demonstrate oral and written proficiency in English.
- Express their exclusive dedication to the program.
- Possess teamwork skills.
Descripción del programa
El Doctorado en Ciencias Sociales (DCS) es un programa enfocado a la investigación y su propósito es formar científicos en Ciencias Sociales capaces de desarrollarse en diversos ámbitos profesionales para contribuir a la explicación de fenómenos sociales del mundo actual, en particular en el campo del Desarrollo Social y de las dinámicas de Regionalización y Globalización. El programa también se plantea contribuir a la descentralización del sistema educativo nacional en el nivel de posgrado y reforzar las capacidades de investigación en Ciencias Sociales en el noreste de México.
Objetivos específicos.
- Formar investigadores con la capacidad de aplicar las principales corrientes de pensamiento en las ciencias sociales mediante el dominio de las herramientas metodológicas y analíticas.
- Producir conocimientos científicos que contribuyan a la explicación de los fenómenos sociales contemporáneos en especial en los ámbitos del Desarrollo Social y de los Estudios Regionales e internacionales.
- Participar, mediante la generación de conocimiento relevante y significativo, en el diseño de proyectos que impacten de forma positiva a la sociedad desde la academia, las organizaciones civiles y/o los ámbitos gubernamentales.
- Promover la formación y consolidación de la investigación en ciencias sociales en el noreste del país mediante la formación de recursos humanos en la docencia y la investigación en el noreste de México.
Perfil de ingreso
El perfil de los aspirantes al Doctorado en Ciencias Sociales es el siguiente:
- Manifestar interés por el estudio de fenómenos sociales vinculados al desarrollo social, los estudios regionales y de globalización.
- Contar con formación previa (licenciatura y/o maestría) en disciplinas afines al programa.
- Demostrar experiencia en investigación mediante trabajos publicados o tesis.
- Poseer capacidades de análisis y pensamiento crítico.
- Contar con habilidades verbales y lógico-matemáticas.
- Demostrar dominio oral y escrito del idioma inglés.
- Expresar dedicación exclusiva al programa.
- Poseer habilidad para trabajar en equipo.
Perfil del egresado
Los egresados del Doctorado en Ciencias Sociales tendrán dominio en:
- Marcos teóricos y métodos propios de las Ciencias Sociales que les permitan participar y posicionarse en los debates interdisciplinarios.
- Métodos y técnicas que doten de rigor científico a la investigación social.
- Manejo de problemáticas vinculadas al desarrollo así como los estudios regionales y de la globalización.
Tendrán competencias y habilidades para:
- Generar nuevo conocimiento mediante un análisis, producto de una investigación original.
- Analizar el impacto de las dinámicas sociales así como de los procesos de regionalización en el marco de la globalización y difundir este conocimiento en el medio académico como a la sociedad general. Apoyar en el diseño de proyectos y programas sociales que promuevan el desarrollo regional y nacional.
Tendrán como valores y actitudes:
- Actitud reflexiva y espíritu crítico para repensar la realidad social.
- La búsqueda de diálogo y puntos de encuentro intra e interdisciplinarios por medio de proyectos.
- Compromiso en la difusión del conocimiento a la sociedad.
- Contribución al desarrollo de una responsabilidad ciudadana, partiendo de la educación superior y sensibilización de las nuevas generaciones.
Líneas de investigación asociadas al programa
- Dinámicas y actores del desarrollo social
Analizar las distintas concepciones teóricas del desarrollo social y el impacto que éstas tienen en las agencias gubernamentales y actores que diseñan e implementan las políticas sociales a nivel internacional y nacional. El tema se aborda desde una perspectiva multidisciplinaria en temáticas como: el transnacionalismo en el cual confluyen los dilemas de la política social en comunidades de alta migración, así como el diseño de estrategias de gobierno de comunidades transnacionales; los procesos de transición económica y sus efectos en los mercados laborales y para el desarrollo social regional; el estudio de las políticas educativas y el rol de los actores no gubernamentales en la atención a la niñez.
- Desarrollo regional y economía
Se estudian los problemas en la medición de la desigualdad y la pobreza en los hogares; la evaluación de los programas sociales en cuanto al enfoque y la asignación de los recursos para la reducción de la pobreza; las prácticas de las empresas relacionadas con la responsabilidad social; las causas y costos de la corrupción, tanto en el sector público como en el privado; los costos y beneficios de las decisiones que toman las personas que afectan su salud, las acciones que puede tomar el gobierno para mejorar la salud de sus ciudadanos y la desigualdad en salud.
- Procesos de regionalización
Esta línea de investigación se enfoca al estudio y análisis de los principales procesos de regionalización a nivel mundial atendiendo a los actores tradicionales y los llamados “nuevos” que inciden en los procesos globales y en las agendas de seguridad internacional.
Cátedras de investigación asociadas al programa
Son 4 Cátedras las que están directamente ligadas con el DCS. Reciben estudiantes del DCS y los incorpora a sus trabajos de investigación. Paralelamente dos Cátedras colaboran con el DCS mediante la incorporación de estudiantes del DCS que investigan temáticas alineadas con las líneas de investigación de estas.
- Cátedra Desarrollo social y Globalización
Realiza investigaciones sobre las distintas concepciones del desarrollo social, las agencias que lo propician y los actores sociales y económicos que se involucran en las diferentes escalas de la realidad social (dinámica local-global).La cátedra focaliza la problemática del desarrollo social abordando el tema desde una perspectiva multidisciplinaria, con tres líneas de investigación principales: migración y fenómenos transnacionales, transición económica y producción cultural.Cátedra Desarrollo Económico y Social
- Cátedra de Desarrollo Económico y Social
Realiza investigación básica y aplicada en temas relacionados con Gobierno, Empresas y Hogares. La temática relacionada con Gobierno incorpora proyectos específicos que se relacionan con corrupción y crimen, salud, pobreza y desigualdad, evaluación de programas y finanzas públicas subnacionales. En la temática sobre Empresas se clasifican los proyectos específicos sobre comercio internacional, responsabilidad social de la empresa y microeconomía aplicada. Los proyectos relacionados con la temática sobre Hogares incluye las siguientes líneas de investigación: determinantes de los ingresos, pobreza y desigualdad, economía de la salud y microeconomía aplicada.
- Cátedra Regionalización y Nuevos Actores internacionales
Analiza los nuevos actores y factores de las Relaciones Internacionales, particularmente los referidos a procesos de regionalización, globalización y seguridad internacional en los que temáticas como integración regional, paradiplomacia, terrorismo, fundamentalismos tanto religiosos como políticos entre otros, constituyen los ejes a través de los cuales se articula los esfuerzos de investigación. Las actividades de la Cátedra se refuerzan a través de una amplia red nacional e internacional de especialistas.
- Estudios Europeos sobre Desarrollo y Competitividad
Realiza investigación y comparación de modelos y prácticas en Europa, América Latina y el Caribe, que son relevantes para el desarrollo social, la atracción de inversión y la competitividad económica de ambas regiones, para la propuesta de políticas públicas. Estudio de modelos empresariales de la Unión Europea, su implantación e impacto en México y en el resto de América Latina y el Caribe; que favorezcan el desarrollo de una sociedad más justa.
Program description:
The PhD in Social Sciences (DCS) is a research-focused program that seeks to prepare scientists in Social Sciences who will be capable of working in diverse professional settings to contribute to the explanation of social phenomena in today’s world, particularly in the field of Social Development and of the dynamics of Regionalization and Globalization. The program also aims to contribute to the decentralization of the national educational system at graduate level and to reinforce Social Science research capacities in north-eastern Mexico.
Specific objectives:
Prepare researchers with the capacity to apply the leading trends of thought in social sciences by means of command of methodological and analytical tools.
Produce scientific knowledge that contributes to explaining contemporary social phenomena, particularly in the areas of Social Development and Regional and International Studies.
Participate, through the generation of relevant, significant knowledge, in the design of projects that will have a positive impact on society in academia, civil organizations and(or government settings.
Promote the implementation and consolidation of social science research in northeastern Mexico by training human resources in teaching and research.
DCS Target audience:
- Show an interest in studying social phenomena linked to social development, regional and globalization studies.
- Be qualified (bachelor’s or master’s degree) in disciplines related to the program.
- Have proven experience in research through publications or theses.
- Have analysis and critical thinking capacities.
- Have verbal and logical-mathematical skills.
- Demonstrate a command of written and spoken English.
- Be committed exclusively to the program.
- Have teamwork skills.
Learning Outcomes:
DCS graduates will be proficient in:
- Theoretical frameworks and methods specific to Social Sciences that enable them to participate and play a major role in interdisciplinary debates.
- Methods and techniques that deliver scientific rigor to social research.
- Manage issues related to development and regional and globalization studies.
They will have the competencies and skills to:
- Generate new knowledge through an analysis resulting from original research.
- Analyze the impact of social dynamics and of regionalization processes within the framework of globalization, and disseminate this knowledge to the academic community and to society in general. Support the design of social projects and programs that promote regional and national development.
Their values and attitudes will be:
- A reflexive attitude and critical spirit to rethink the social reality.
- The pursuit of dialogue and intra- and inter-disciplinary meeting points by through projects.
- Commitment to the dissemination of knowledge to society.
- Contribution to the development of civic responsibility, based on higher education, and increasing the awareness of the new generations.
Research projects related to the program:
- Social development dynamics and actors. Analyze the different theoretical concepts of social development and the impact they have on the government agencies and actors who design and implement international and national social policy. The topic is addressed from a multidisciplinary perspective in issues such as: transnationalism in which the dilemmas of social policy in high-migration communities converge, and the design of government strategies in transnational communities; economic transition processes and their effects on job markets and regional social development; the study of educational policies and the role of non-governmental actors in child care.
- Regional development and the economy. The second research area focuses on the study of problems in measuring inequality and poverty in homes; evaluation of social programs regarding the focus and the allocation of resources to reduce poverty; company practices related to social responsibility; the causes and costs of corruption, in both the public and private sectors; the costs and benefits of decisions made by people that affect their health, the government’s possible actions to improve the health of its citizens and inequality in healthcare.
- Regionalization processes. This research project focuses on studying and analyzing the principal worldwide regionalization processes, catering to the traditional and so-called new actors who influence global processes and international security agendas.
Research groups related to the program:
There are four research groups that are directly linked with the program and that accept DCS students and incorporate them into their research work. At the same time, two research groups collaborate with DCS by incorporating DCS students who are researching topics aligned with these groups’ projects.
Social Development and Globalization Research Group: Conducts research on the diverse concepts of social development, the agencies that promote it and the social and economic actors who are involved in the diverse scales of social reality (local-global dynamic). This group focalizes social development issues by addressing the topic from a multidisciplinary perspective, with three main research areas: migration and transnational phenomena, economic transition and cultural production.
Economic and Social Development Research Group: Conducts basic and applied research on topics related to Government, Enterprise and Homes. The issues related to Government incorporate specific projects that address corruption and crime , health, poverty and inequality, program evaluation and subnational public finances. The area of Enterprise classifies specific projects on international trade, corporate social responsibility and applied microeconomics. The projects related to Homes include the following research areas: determinants of income, poverty and inequality, health economics and applied microeconomics.
Regionalization and New International Actors Research Group : Analyzes the new actors and factors of International Relations, particularly in relation to regionalization, globalization and international security processes in which topics such as regional integration, paradiplomacy, terrorism, religious and political fundamentalisms, among others, comprise the focal points through which the research efforts are articulated. The group’s efforts are reinforced by an extensive national and international network of specialists.
European Studies on Development and Competitiveness Research Group: Conducts research and compares models and practices in Europe and Latin America and the Caribbean that are relevant for social development, investment attraction and economic competitiveness in both regions, in order to propose public policies. Study of business models in the European Union, their implementation and impact on Mexico and on the rest of Latin America and the Caribbean, that favor the development of a fairer society.
Para obtener un diploma de especialidad, un grado de maestro, un grado de especialidad médica o un grado de doctor en el Tecnológico de Monterrey se requiere:
1. Haber terminado completamente el ciclo de profesional con anterioridad a la aprobación de la primera materia del plan de estudios de especialidad, maestría, especialidad médica o doctorado.
2. Haber cumplido, de acuerdo con las normas en vigor, los requisitos académicos previos del plan de estudios correspondiente, mediante los exámenes de ubicación, exámenes de suficiencia o los cursos remediales correspondientes.
3. Haber obtenido un título profesional -que tenga como antecedente la preparatoria o su equivalente- que sea equivalente a los que imparte el Tecnológico de Monterrey.
4. Haber cubierto todas las materias del plan de estudios de que se trate, ya sea aprobando todas las materias en el Tecnológico de Monterrey o bien obteniendo acuerdos de revalidación o equivalencia -conforme a las normas correspondientes de una parte de las materias con estudios hechos en otras instituciones, y aprobando las materias restantes en el Tecnológico de Monterrey. Las materias cursadas en universidades extranjeras con las que se tengan convenios se considerarán, para efectos de este artículo, como cursadas en el Tecnológico de Monterrey, siempre que no excedan de un determinado porcentaje del plan de estudios establecido para cada programa en particular.
5. En aquellos planes de estudio que así lo establezcan, haber elaborado un proyecto de investigación o tesis que, haya sido presentado ante un jurado académico y haya sido aprobado por dicho jurado.
6. Haber cursado en el Tecnológico de Monterrey por lo menos el equivalente a la segunda mitad del plan de estudios correspondiente, para el caso de alumnos que tienen acuerdos de revalidación o equivalencia de estudios de este nivel. Podrá tenerse flexibilidad en esta norma en los programas de posgrado que, mediante un convenio, se establezcan en conjunto con otras universidades.
7. En el caso de los programas de Doctorado, haber publicado (o tener evidencia de su aceptación para publicación) de al menos un artículo en un tema relacionado con su proyecto de investigación en revistas indizadas.
Fecha de actualización: 2/Marzo/2016
To obtain a specialty degree, a master’s degree or Ph. D. degree at Tecnológico de Monterrey, students are required to:
1. Have completely finished the undergraduate cycle prior to passing the first course in the curriculum of the specialty, master program, medical residency, or doctoral program.
2. Have fulfilled, in compliance with existing standards, the academic prerequisites of the corresponding program, through proficiency tests or the corresponding remedial courses.
3. Have obtained a bachelor degree--with the antecedent of high school or its equivalent—that is equivalent to those offered by Tecnológico de Monterrey.
4. Have covered all the courses in the given curriculum, either by passing the courses at Tecnológico de Monterrey or by obtaining revalidation or equivalence agreements—in compliance with the standards-- corresponding to part of the courses taken at other institutions, and passed the remaining courses at Tecnológico de Monterrey. Courses taken at foreign universities with which there are agreements are considered, for the effects of this article, as courses taken at Tecnológico de Monterrey, as long as they do not exceed a set percentage of the curriculum established by each graduate program.
5. In those curricula that so specify, to have prepared a research project or thesis that, having been defended before an academic committee, has been approved by said committee.
6. Have taken at least the equivalent of the second half of the corresponding curriculum at Tecnológico de Monterrey , in the case of students with revalidation or equivalence agreements at this level. Flexibility may be exercised in this standard in graduate programs that, under agreement, may be established jointly with other universities.
7. For doctoral programs, have published (or have proof of acceptance for publication), in an indexed journal, at least one paper on a topic related to the student’s research project.
Last update: 2/March/2016