

Este programa de doctorado tiene como requisito haber terminado una carrera profesional. This Ph.D. program has as requirement an undergraduate degree program.


Este programa de doctorado tiene como requisito haber terminado una carrera profesional. This Ph.D. program has as requirement an undergraduate degree program.
El Doctorado en Innovación Educativa busca el desarrollo de sus alumnos para su formación integral como investigadores académicos en el campo de la innovación educativa, que genere proyectos innovadores que contribuyan al conocimiento local e internacional que se tiene de la educación. A través del trabajo de sus egresados, el programa doctoral tiene como propósitos:
- Contribuir al conocimiento teórico-práctico de la educación por medio de la investigación científica, divulgando dichos conocimientos en las esferas especializadas de investigadores y en el contexto local y profesional del estudiante
- Contribuir a mejorar los sistemas educativos de los que forma parte de manera cuantitativa Y cualitativa, participando activamente en su comunidad como docente de posgrado, como investigador científico, y como divulgador de la ciencia.
Perfil de ingreso
El Tecnológico de Monterrey busca integrar en todos sus programas de posgrado a una nueva generación de estudiantes que hayan concluido sus estudios de licenciatura y que se distingan por ser: personas talentosas, entusiastas, comprometidas con el desarrollo de su entorno y con el bienestar de la sociedad; personas que tengan el potencial para concluir exitosamente su programa de posgrado y convertirse en líderes con espíritu emprendedor, sentido humano y competitivos internacionalmente.
Perfil del egresado
El Doctorado en Innovación Educativa forma investigadores en el campo educativo con las siguientes competencias:
Competencias conceptuales
- Presentar las credenciales necesarias en términos de investigación realizada, trabajos publicados, especialización en un área de conocimiento y entrenamiento en investigación para aspirar al puesto de profesor en cualquier universidad mexicana o extranjera.
- Realizar investigación que contribuye al conocimiento teórico-práctico de la educación (en varios contextos).
Competencias procedimentales
- Ejercer un liderazgo proactivo en organizaciones de diferentes tipos que realizan actividades educativas donde trabajan, diseñando e implantando proyectos de innovación educativa que resultan en mejoras concretas y sostenibles a mediano y largo plazo.
- Diseñar, implementar y evaluar proyectos educativos que contribuyan a que las instituciones educativas y otras organizaciones respondan a los compromisos que, como tales, tienen con el desarrollo social, económico y político de su comunidad, y con el cuidado de su medio ambiente próximo.
- Identificar las necesidades de instituciones educativas y otras organizaciones educativas, planeando y ejecutando las acciones necesarias para satisfacerlas.
- Hacer uso de modernas tecnologías de información y comunicación que propicien el trabajo colaborativo de redes de personas a nivel nacional e internacional.
Competencias actitudinales
- Ejercer un liderazgo proactivo en organizaciones de diferentes tipos que realizan actividades educativas donde trabajan, diseñando e implantando proyectos de innovación educativa que resultan en mejoras concretas y sostenibles a mediano y largo plazo.
General Program Objective
The aim of the PhD in Educational Innovation comprises:
- The preparation of individuals who are capable of contributing, through research, to the theo- retical-practical knowledge of education; and of increasing the efficiency and effectiveness of educational projects, seeking to innovate and achieve positive change in organizations.
- The preparation of leaders and agents of change who examine today’s society, from individual, organizational, systemic and social perspecti- ves, in order to examine, define, reformulate, plan and facilitate the process of educational change.
Admission Profile
Tecnológico de Monterrey seeks to integrate in all its graduate programs a new generation of students who have completed their undergraduate studies and who are distinguished by being: talented people, enthusiastic, committed to the development of their environment and the well-being of society; people with the potential to successfully complete their program and become leaders with an entrepreneurial spirit, human sense and internationally competitive.
Learning Outcomes
Upon completion of the program the participants will be people with a solid academic background capable of:
- Presenting the necessary credentials in terms of research undertaken, papers published a specialization in an area of knowledge and training in research in order to aspire to a position of professor at any Mexican of foreign university.
- Undertaking research that contributes to the theoretical-practical knowledge of education (in various contexts).
- Design, implement and evaluate educational projects that contribute to educational institutions and other organizations responding to social development, the politics and the economy of the community, and with the care for the nearby environment.
- Identify the necessities of educational institutions and other educational organizations, planning and executing the necessary actions to satisfy them.
- Make use of modern informational technology and communication that gives rise to collaborative work amongst networks of people both nationally and internationally.
- Practicing proactive leadership in different types of organizations that accomplish educational activities where they work, designing and proposing projects of educational innovation that result in concrete and sustainable advances in the long term.
Target Audience
This program’s target audience consists of graduate level academics who are interested in a career as researchers in a public or private higher education institution and/or educational or social science research centers, and, to a lesser degree, as educational managers in higher education institutions that require administrators who hold a doctoral degree. At present, and at least in the immediate future (the next 50 years), the number of professors with a doctorate in the area of education that Mexico and other Latin American countries will need simply to assure the minimum accreditation of institutions that offer graduate programs in education is so vast that the demand is more than 15 times greater than the supply. If all the current doctoral programs in education were to accept students at full capacity, the institutional requirements in the nation’s faculties for doctors in education would not be met even over the next 25 years.
Participants in this program should have the fo- llowing characteristics:
- The commitment to be an academic researcher, working in an educational institution and per- forming scientific teaching, research and disse- mination activities in their local community.
- A critical-strategic spirit, with the desire to in- novate in their field, focusing on achieving the ongoing enhancement of the educational envi- ronment.
- An interest in conducting research in one of the areas currently offered by the program: a) Ad- ministration and management of educational change; b). The student as a learner; c). The role of the professor and of learning in the educa- tional process; d) The social impact of innovati- ve educational models; e) Education in physics and mathematics
- A commitment to improving the social and po- litical environment of Latin American countries and enhancing the quality of life of its inhabi- tants through education across all its aspects.
- The openness for internationalization, to know what is being done in other countries and to learn from them, sharing what their own coun- try is doing, seeing the world as a whole, all na- tions with the same principal goals of providing a quality education for its people.
- The ability to receive and produce influential information in Spanish and English; to read re- search reports and papers from scientific pu- blications; and profit from texts and articles in both languages.
- The desire to act as an agent of change by exa- mining, redefining and motivating people to act.
Justificación
El Doctorado en Innovación Educativa apoya en la formación de individuos capaces de contribuir, por medio de la investigación, al conocimiento teórico-práctico de la educación; igualmente, incrementar la eficiencia y efectividad de proyectos educativos con una meta de innovar y llevar a cabo el cambio positivo en las organizaciones. A través de este programa, los alumnos desarrollarán las habilidades de autoaprendizaje, pensamiento crítico y creativo, el trabajo colaborativo, y la habilidad de expresarse efectivamente en forma oral y escrita.
Las instituciones educativas y organizaciones que aprenden se enfrentan, en esta era de la globalización, con el reto de examinar y cambiar su forma de operar, de incorporar el uso de nuevas tecnologías y nuevas formas de enseñar y aprender. Nuestro mundo actual y el mundo del futuro requerirán de sus habitantes la habilidad de visualizar, de planear, de motivar a la gente a cambiar su manera de pensar y ser. El Doctorado en Innovación Educativa invita a sus participantes a examinar la sociedad actual, desde las perspectivas individual, organizacional, sistémica y social con el propósito de examinar, definir, reformular, planear y facilitar el proceso de cambio educativo. Este programa los prepara para investigar y generar conocimiento nuevo que contribuya al avance científico en áreas como el aprendizaje centrado en el alumno, la nueva labor del maestro en la sociedad de conocimiento, el uso innovador de la tecnología como medio educativo que promueve la equidad, los nuevos modelos de administración y gestión educativa, y la enseñanza y promoción del pensamiento científico dentro de contextos escolares.
Objetivos del Programa
El Doctorado en Innovación Educativa busca el desarrollo de sus alumnos para su formación integral como investigadores académicos en el campo de la innovación educativa, que genere proyectos innovadores que contribuyan al conocimiento local e internacional que se tiene de la educación. A través del trabajo de sus egresados, el programa doctoral tiene como propósitos:
- Contribuir al conocimiento teórico-práctico de la educación por medio de la investigación científica, divulgando dichos conocimientos en las esferas especializadas de investigadores y en el contexto local y profesional del estudiante
- Contribuir a mejorar los sistemas educativos de los que forma parte de manera cuantitativa Y cualitativa, participando activamente en su comunidad como docente de posgrado, como investigador científico, y como divulgador de la ciencia.
Perfil de ingreso
El Tecnológico de Monterrey busca integrar en todos sus programas de posgrado a una nueva generación de estudiantes que hayan concluido sus estudios de licenciatura y que se distingan por ser: personas talentosas, entusiastas, comprometidas con el desarrollo de su entorno y con el bienestar de la sociedad; personas que tengan el potencial para concluir exitosamente su programa de posgrado y convertirse en líderes con espíritu emprendedor, sentido humano y competitivos internacionalmente.
Perfil del egresado
El Doctorado en Innovación Educativa forma investigadores en el campo educativo con las siguientes competencias:
Competencias conceptuales
- Presentar las credenciales necesarias en términos de investigación realizada, trabajos publicados, especialización en un área de conocimiento y entrenamiento en investigación para aspirar al puesto de profesor en cualquier universidad mexicana o extranjera.
- Realizar investigación que contribuye al conocimiento teórico-práctico de la educación (en varios contextos).
Competencias procedimentales
- Ejercer un liderazgo proactivo en organizaciones de diferentes tipos que realizan actividades educativas donde trabajan, diseñando e implantando proyectos de innovación educativa que resultan en mejoras concretas y sostenibles a mediano y largo plazo.
- Diseñar, implementar y evaluar proyectos educativos que contribuyan a que las instituciones educativas y otras organizaciones respondan a los compromisos que, como tales, tienen con el desarrollo social, económico y político de su comunidad, y con el cuidado de su medio ambiente próximo.
- Identificar las necesidades de instituciones educativas y otras organizaciones educativas, planeando y ejecutando las acciones necesarias para satisfacerlas.
- Hacer uso de modernas tecnologías de información y comunicación que propicien el trabajo colaborativo de redes de personas a nivel nacional e internacional.
Competencias actitudinales
- Ejercer un liderazgo proactivo en organizaciones de diferentes tipos que realizan actividades educativas donde trabajan, diseñando e implantando proyectos de innovación educativa que resultan en mejoras concretas y sostenibles a mediano y largo plazo.
Público al que está dirigido
El público al que está dirigido este programa está integrado por académicos a nivel de posgrado interesados en una carrera como investigadores dentro de una institución de educación superior pública o privada y/o en centros de investigación sobre educación u otras ciencias sociales, y en menor grado a administradores educativos en instituciones de educación superior interesados en hacer carrera administrativa en instituciones que requieren un doctorado terminado de sus administradores.
Se espera que los que participan en el programa tendrán las siguientes características:
- El compromiso de ser un investigador académico, trabajando en una institución educativa y llevando a cabo actividades de docencia, investigación, y divulgación de la ciencia en su comunidad local.
- Un espíritu crítico-estratégico, con el deseo de innovar en su campo, con el propósito de la mejor continua del ambiente educativo
- Interés en hacer investigación en alguna de las líneas actuales que ofrece el programa
- Un compromiso para mejorar el ambiente social y político de los países de América Latina, y mejorar la calidad de vida de sus habitantes por medio de la educación en todas sus vertientes.
- La apertura para internacionalizarse, de conocer lo que están haciendo en otros países y de aprender de ellos, de compartir lo que se hace en el país de uno, ver el mundo como un entero, todos con las mismas metas principales de educar bien a su población
Líneas de investigación
- Modelos de gestión educativa
- Uso de las tecnologías en la educación
- Modelos y procesos innovadores en la enseñanza-aprendizaje
- Impacto social de los modelos educativos innovadores
Justification of the Program
The Doctorate in Educational Innovation is based on the formation of individuals capable of contributing, by means of research, towards theoretical-practical knowledge of education; equally to increase the efficiency and effectiveness of educational projects with the goal of innovating and carrying out positive change in organizations. Through this program students will develop capacity for self-learning, creative and critical thinking, collaborative work, and the ability to effectively express themselves in writing and orally.
In this era of globalization, educational institutions and learning organizations are faced with the challenge of examining and changing the way they operate, they incorporate the use of new technologies and new forms of teaching and learning. Our current world and the future world will require its inhabitants to have the ability to visualize, to plan, to motivate people to change their manner of thinking and being. The Doctorate in Educational Innovation invites its participants to examine today’s society from the individual, organizational, systemic and social perspectives with the purpose of examining, defining, reformulating, planning and facilitating educational change. This program prepares for researching and generating new knowledge that contributes to the scientific advancement in areas like student-centered learning, the new work of the teacher in a knowledge society, the innovative use of technology as an educational medium that promotes equity, the new models of administration add educational growth, and the teaching and promotion of scientific thought within a scholarly context.
General Program Objective
The aim of the PhD in Educational Innovation comprises:
- The preparation of individuals who are capable of contributing, through research, to the theo- retical-practical knowledge of education; and of increasing the efficiency and effectiveness of educational projects, seeking to innovate and achieve positive change in organizations.
- The preparation of leaders and agents of change who examine today’s society, from individual, organizational, systemic and social perspectives, in order to examine, define, reformulate, plan and facilitate the process of educational change.
Admission Profile
Tecnológico de Monterrey seeks to integrate in all its graduate programs a new generation of students who have completed their undergraduate studies and who are distinguished by being: talented people, enthusiastic, committed to the development of their environment and the well-being of society; people with the potential to successfully complete their program and become leaders with an entrepreneurial spirit, human sense and internationally competitive.
Graduate Profile
Upon completion of the program the participants will be people with a solid academic background capable of:
Knowledge Skills
- Presenting the necessary credentials in terms of research undertaken, papers published a specialization in an area of knowledge and training in research in order to aspire to a position of professor at any Mexican of foreign university.
- Undertaking research that contributes to the theoretical-practical knowledge of education (in various contexts).
Development Skills
- Design, implement and evaluate educational projects that contribute to educational institutions and other organizations responding to social development, the politics and the economy of the community, and with the care for the nearby environment.
- Identify the necessities of educational institutions and other educational organizations, planning and executing the necessary actions to satisfy them.
- Make use of modern informational technology and communication that gives rise to collaborative work amongst networks of people both nationally and internationally.
Attitudinal Skills
- Practicing proactive leadership in different types of organizations that accomplish educational activities where they work, designing and proposing projects of educational innovation that result in concrete and sustainable advances in the long term.
Target Audience
The audience to whom this program is directed is composed of academics of a post-graduate nature interested in a career as a researcher within a public or private high school educational institution and/or in educational research centers or in other social sciences, and to a lesser extent to educational administrators in institutions of higher education interested in an administrative careers in institutions that require a terminal degree for their administrators.
Participants in this program should have the following characteristics:
- The intention of becoming an academic researcher, working in an educational institution and carrying out classroom teaching, research and spreading this knowledge to the local community.
- A critical-strategic spirit with a desire to innovate in his/her field with the purpose of bettering the educational environment.
- Interest in doing research in one of the current lines of research offered by the program: a.) Administration and growth of educational change; b.) The student as a learner; c.) The role of the professor and of teaching in the educational process; d.) The social impact of innovative educational models; e.) Education in physical and mathematical sciences
- The intention to better the social and political landscape of Latin American countries and to better the quality of life of its inhabitants by means of education in all of its aspects.
- Being open to a global mindset, to knowing what is happening in other countries and learning from them, sharing from one to the next, seeing the world as a whole, all with the same goal of educating people well.
- The ability to receive and produce information bilingually between Spanish and English the ability to read research and articles in scientific/professional journals, and to take advantage of articles in both languages.
- The desire to act as an agent of change upon examining, redefining and motivating people to act.
Research Lines
- Models of educational growth
- Uses of technology in education
- Innovative models and processes in teaching-learning
- The social impact of innovative educational models
Para obtener el grado de Doctor en Innovación Educativa en el Tecnológico de Monterrey se requiere:
1. Haber terminado completamente el ciclo de profesional con anterioridad a la aprobación de la primera materia del plan de estudios de especialidad, maestría, especialidad médica o doctorado.
2. Haber cumplido, de acuerdo con las normas en vigor, los requisitos académicos previos del plan de estudios correspondiente, mediante los exámenes de ubicación, exámenes de suficiencia o los cursos remediales correspondientes.
3. Haber obtenido un título profesional -que tenga como antecedente la preparatoria o su equivalente- que sea equivalente a los que imparte el Tecnológico de Monterrey.
4. Haber cubierto todas las materias del plan de estudios de que se trate, ya sea aprobando todas las materias en el Tecnológico de Monterrey o bien obteniendo acuerdos de revalidación o equivalencia -conforme a las normas correspondientes de una parte de las materias con estudios hechos en otras instituciones, y aprobando las materias restantes en el Tecnológico de Monterrey. Las materias cursadas en universidades extranjeras con las que se tengan convenios se considerarán, para efectos de este artículo, como cursadas en el Tecnológico de Monterrey, siempre que no excedan de un determinado porcentaje del plan de estudios establecido para cada programa en particular.
5. En aquellos planes de estudio que así lo establezcan, haber elaborado un proyecto de investigación o tesis que, haya sido presentado ante un jurado académico y haya sido aprobado por dicho jurado.
6. Haber cursado en el Tecnológico de Monterrey por lo menos el equivalente a la segunda mitad del plan de estudios correspondiente, para el caso de alumnos que tienen acuerdos de revalidación o equivalencia de estudios de este nivel. Podrá tenerse flexibilidad en esta norma en los programas de posgrado que, mediante un convenio, se establezcan en conjunto con otras universidades.
7. Haber publicado (o tener evidencia de su aceptación para publicación en su versión final), en revistas o libros indizados en Scopus o en editoriales de prestigio equivalente que garanticen un arbitraje estricto, al menos, de un resultado de su trabajo de investigación científica relacionado con su proyecto de investigación, en alguna de las siguientes formas:
a) Un capítulo de un libro con arbitraje estricto.
b) Un libro con arbitraje estricto.
c) Un artículo en revistas indizadas en Scopus o en revistas arbitradas de calidad equivalente a Scopus en cada disciplina, donde el estudiante sea autor. En caso de autoría compartida, el artículo solo deberá ser utilizado una vez para propósitos de graduación en cualquiera de los programas de posgrado de la Escuela de Humanidades y Educación por el alumno que aparezca en la lista de autores.
Fecha de actualización: 8 de febrero de 2020
Actualización previa: 2/Marzo/2016 consulte aquí.
To obtain a Ph. D. degree in Educational Innovation at Tecnológico de Monterrey, students are required to:
1. Have completely finished the undergraduate cycle prior to passing the first course in the curriculum of the specialty, master program, medical residency, or doctoral program.
2. Have fulfilled, in compliance with existing standards, the academic prerequisites of the corresponding program, through proficiency tests or the corresponding remedial courses.
3. Have obtained a bachelor degree--with the antecedent of high school or its equivalent—that is equivalent to those offered by Tecnológico de Monterrey.
4. Have covered all the courses in the given curriculum, either by passing the courses at Tecnológico de Monterrey or by obtaining revalidation or equivalence agreements—in compliance with the standards-- corresponding to part of the courses taken at other institutions, and passed the remaining courses at Tecnológico de Monterrey. Courses taken at foreign universities with which there are agreements are considered, for the effects of this article, as courses taken at Tecnológico de Monterrey, as long as they do not exceed a set percentage of the curriculum established by each graduate program.
5. In those curricula that so specify, to have prepared a research project or thesis that, having been defended before an academic committee, has been approved by said committee.
6. Have taken at least the equivalent of the second half of the corresponding curriculum at Tecnológico de Monterrey , in the case of students with revalidation or equivalence agreements at this level. Flexibility may be exercised in this standard in graduate programs that, under agreement, may be established jointly with other universities.
7. Have published (or have evidence of acceptance of the final version for publication) in journals or books indexed in Scopus or in equivalent prestigious publications that guarantee stringent peer reviewing of at least one result of their scientific research work related to their research project, in one of the following formats:
a) A stringently peer reviewed book chapter.
b) A stringently peer reviewed book.
c) An article in journals indexed in Scopus or in peer-reviewed journals of a quality equivalent to Scopus in each field, where the student is the author. In the case of shared authorship, the article can only be used once for graduation purposes in any of the graduate programs of the School of Humanities and Education, only by the student who appears first on the list of authors.
Last update: 8/February/2020
Previous update: 2/March/2016 click here.